22-9 rijden we in 1 keer van Torquemada naar Miranda do Douro.

De zon schijnt en het voordeel is je kunt de klok een uur terugzetten het is 11 uur en wat doe je dan??? Je parkeert de camper (parkeerplaats zat ) gaat naar het plein en drinkt een kleintje koffie met een Pastel da Nata...die heerlijke Portugese  lekkernij, en deze was echt lekker

De deur van de kerk is nog open even binnen kijken ,het is een leuk stadje aan de Douro ,genoeg te zien om een uurtje door heen te lopen

De boerenklederdracht wat ook terug te zien is in het beeld op het plein

Na de lunch gaan we rijden we willen een paar dagen rust en nemen een camping ,Het word camping Cepo Verde

We waren hier verleden jaar ook ,mooi en rustig gelegen camping in het natural park Montesinho ,

Verleden jaar nog gezwommen in het mooie zwembad ,door de koude nachten was het water erg koud geworden

Als je de heuvel opklimt heb je schitterende vergezichten ,deze streek moet het hebben van de kastanjes .Eind oktober zijn in het noorden overal kastanje feesten,in de buurt kun je lekker wandelen , slaperige dorpjes dichtbij

En ja wat een mooie zonsondergang mogen we weer meemaken

Laatste avond hebben we wat spetters gehad en na 3 nachten gaan we vertrekken ,

zo word het land nog veel bewerkt

Half 10 gaan we rijden en gaan boodschappen doen in Mirandella , wil ik volgende keer wat beter bekijken want de andere kant van de stad is de moeite waard .

En we gaan via de N 322-3 naar Pinhao de Douro over ,

In deze stad  is ook een camperplek ,ligt mooi..heel toeristisch veel bussen...Onderweg ook veel verbrande bossen gezien ,heel treurig.

Maar wat een afdaling ,steil en smal ,ik was blij dat we beneden waren ,vermoeiend rijden ook.

Pinhao aan de Douro

En dan komen we aan bij een heerlijk e plek aan een stuwmeer, nee deze geven we niet prijs ,hij staat nog nergens beschreven en we zien er nooit iemand .....laten we lekker zo...maar mooi is het.

Het water staat heel laag en dat is het geval bij alle stuwmeren ,toch hebben we hier nog gezwommen

Maar de volgende morgen is het mistig daar schrik je van het is ook koud,

om 10 uur is het leed geleden en kwam de zon weer door

We hebben hier 2 nachten  gestaan en toen waren we verplicht om te vertrekken de huishoudaccu had het begeven .

Bij Viseu nog gekeken voor een accu maar dat ging het niet worden ,we besluiten naar de camperplaats van  Gerrit en Elly te gaan...camperplek Terra de Iguanas...We hebben elektra nodig

En hulp bij de aanschaf van een nieuw huishoudaccu,en dat is gelukt via de garage van Gerrit is er een nieuwe accu besteld...hè gelukkig.

Blij met de hulp..Er staan vrienden op de camperplek en we amuseren ons er kostelijk

Het is ook heet en blij dat  er een verkoelend zwembad was en Floor heeft er een vriendinnetje bij

We hebben de dorpsfeesten nog mee mogen maken , we waren uitgenodigd en dat was leuk en gezellig;

Een BBQ eten en drinken ,goede muziek ..gedanst ,de pastoor is de gitarist en zanger van de band , wat was het een leuke avond.

Het andere dorp had de dag erop nog een feestje maar kon niet tippen aan deze avond...Wat wel lekker was op deze dorpsfeesten de zelfgemaakte wijnen ,Ik ben niet kapot van de Portugese wijnen ,maar de zelf gemaakte ...waren lekker, Bijna iedereen heeft wel een paar rijen druiven staan waar ze in hun woninkjes druiven met hun voeten staan te verpulveren (zelf gezien)

Genoeg moois gezien ,ook de kerk was open en kon ik eens van binnen bekijken

deze sprinkhaan bleef mooi zitten op de bumper

WE hebben hier 4 dagen heel fijn gestaan ,elke dag even afgekoeld in het zwembad ,een lekkere douche veel gezelligheid we  gaan een stukje verder,de bedoeling was om naar de molens te gaan die boven op de heuevls liggen ...dat feest ging niet door er is maar èèn weg erheen en die was afgesloten er was de maandelijkse zigeunermarkt zelfs de op en afrit stond vol geparkeerde auto`s ,dat was een tegenvaller , dan lunchen op de camper parkeerplaats van Coimbra

Het was nu ook weer een hete dag.

WE gaan weer een stukje verder , jammer voor ieder die het leest maar ook dit plekje blijft geheim  staat nog nergens beschreven en houden we zo

We zien veel bijzondere vogels ,om op t de foto te krijgen is een ander ding

Dominikanerwida .zeldzaam vogeltje in  het wild er vloog een hele kolonie eigenlijk een voliere vogel...elke avond vlogen honderden ooievaars over op weg naar een overwinteringsplek... we hebben gelukkig bomen voor de broodnodige schaduw, de rivier is begroeid ,bijna geen water meer te vinden in deze droge periode

Nog steeds zeer heet weer, en gaan `s morgens vroeg naar Montemor O Velho

Verleden keer stond de kerk in de steigers en konden we er niet in.

we hebben geluk we kunnen het bekijken ...bijzonder mooi  van binnen, niet teveel gerestaureerd ,mooi oud gelaten ook de beelden .. ...En de roltrap naar boven werkte nog steeds ,ideaal!!

Klik op de foto`s voor de vergroting om de details te bekijken

We willen op een gegeven moment wel wat verkoeling en rijden naar de westkust,rijden we eerst nog in de zon komen we bij Praia de Vieirra in de zeemist terecht en dat is niet lekker je ziet niks maar het is nog koud ook en het is pas 4 oktober.

`s Avonds knapt het even op en hebben we een mooie zonsondergang,

maar `s morgens is het weer dichte mist , we kijken het weerbericht na en het zou 5 dagen mistig blijven aan zee , we gaan weer landinwaarts.

We gaan weer en rijden richting Tomar, tot ik een bordje Fatima zag ,laten we daar eerst maar eens kijken de paus was hier een paar maanden ervoor geweest ter ere dat het 100 jaar geleden was dat Maria verscheen aan de herderskinderen.

Dan zijn de steigers weg en kunnen we even een kijkje nemen.

We komen bij Fatima en de zon was er weer , hè heerlijk.

foto`s spreken voor zich

Maar na alles gezien te hebben gaan we toch echt naar Tomar

De camping is er niet meer...nou ja... de camping is camperplaats geworden, er is geen electriciteit en geen hete douche , wel water en een  koude douche en  in de toiletruimte die `s avonds word afgesloten is  elektra overdag.

Er is overdag bewaking en je staat er gratis...

En aangezien het elke dag boven de 30 graden is ,het loopt op tot 34 graden   nemen we elke dag een koude douche , we staan heerlijk flinke boom voor de schaduw

Redelijk druk.

Dag erop gaan we naar Convento Cristo ,seniorenkaart om alles te bezichtigen kost 3€

Het word een hete dag dus we gaan al vroeg op pad ,het is een hele klim naar boven

Wil je meer foto`s zien van het Convento cristo ??

klik op de link hier boven ...ik heb zoveel foto`s gemaakt

Omdat het zo heet is blijven we hier  5 nachten staan ,het is nog  steeds mistig aan de westkust .Op loopafstand zijn hier ook de supermarkten

en onverwachts is er op zondag een Middeleeuwse markt wat is dat leuk om mee te maken.

Iedereen in klederdracht ,,groente en fruit uit eigen tuin word verkocht en ook allemaal zelfgemaakte lekkernijen werden verkocht ,

Van alles  wat hebben we uitgeprobeerd ,, Ook wijn in een stenen beker uit het vat die koel word gehouden door natte doeken.

We kopen nog een kersenlikeurtje ,zo lekker met chocolade.

En met dit mooie weer en alle lekkere hapjes gaan we op het terras zitten met een pilsje,,gezellig de muziek komt langs ,prima dagje

9 okt. 2017

Na 5 nachten gaan we toch vertrekken ,het blijft mistig tot Lissabon ,soms komen er zelfs flarden over de camping de westkust slaan we over ,we gaan richting zuiden

We gaan de Taag over en komen in de Alentejo

en komen om

16.oo uur aan bij Pego do Altar, een stuwmeer die bekend is en waar je vrij kan staan,het was nog rustig en gaan mooi staan we stonden  nog niet tot het helemaal vol liep,we zitten toch lekker in de schaduw met 32 graden,ook hier staat het water in het stuwmeer erg laag ,even zwemmen is er niet bij.

Een bijzonder vogeltje komt vlak bij me in de  buurt zitten het Helenafazantje

Vlak bij de parkeerplaats is een restaurant en er zijn toilletten ,je kunt er water pakken

`s morgens nog lekker genordict en we gaan een stukje door naar Alcoser do Sal

Naar de camping,en staan kennissen wel gezellig om weer een keer een wijntje met elkaar te drinken ,Mooie municipal je betaalt er net 10€

met electriciteit en  wifi .We zijn hier vaker geweest dus nu geen foto`s ...nou ja eentje dan

We gaan na èèn nachtje weer verder naar een mooie vrije plaats

ook deze word niet bekend gemaakt hier zijn we in totaal 6 dagen geweest

en als je de foto`s ziet snap je waarom, niemand kom je hier tegen heerlijk

het is er fijn wandelen ,veel vogelsoorten een paradijsje,en zo zijn er veel paradijsjes in Portugal te vinden ,je moet alleen ergens durven in te rijden.

Na de 5e dag is het bewolkt de ijskast is leeg  we gaan boodschappen doen en even naar de oceaan ,we parkeerden de camper en we hoorden het al hoge golven wat kunnen die beuken .Schitterend!!

Mijn voetstappen                            ik was op tijd weg

Het is weer heet geweest deze dagen ,en ook een zondag met veel wind er zijn toen ook weer heel veel bosbranden ontstaan waar veel doden bij zijn gevallen ,dat is toch intriest zeker als je hoort dat er veel zijn aangestoken

We gaan toch nog maar een nachtje terug naar ons plekje totaal 6 nachten gestaan.`

De laatste nacht hebben we onweer en regen.

We rijden naar Porto Covo de dag erop, mooi stukje kust en dat vinden er meer het is er ook erg druk,

Er is een nieuwe C.P gemaakt in het dorp op het voetbalveld ,vreselijke plek er staat dus niemand ,wel kun je hier water pakken en toillet legen de bordjes wijzen je de weg erheen ik dacht voor 3.50€

We hebben ons mooi neergezet aan de waterkant, we hebben ruimte en mooi uitzicht, er loopt en smal kustpad ,voor een mooie wandeling

De volgende dag gaan we via Milflontes naar Carputeira

Er is 1 parkeerplaats waar je mag overnachten helemaal op de top,je mag er niet kamperen...wisten we niet dus fijn de stoeltjes buiten gezet en toen kwam de Portugese politie 2 jonge vrouwen en eentje moest het nog kennelijk leren.

En werden alle gegevens genoteerd ,paspoorten autopapieren .....ze zijn wel een uurtje  bezig geweest ...de oudere agente ..zei al dat we er waarschijnlijk niks van zouden horen ...gelukkig!!! dit klopte ook geen bekeuring gehad.

Het kan zo maar 300€ kosten...Er komen veel surfers hier ...en die mogen alles ,

Het is een hele afdaling om vanaf de camper naar het strand te gaan ,je moet er niet aan denken als het boven de 30 graden is om die hele klim naar boven te moeten maken...Het is echt steil

Het is 19 oktober en ik ben jarig,de bedoeling voor vandaag is Sagres en Cabo St Vincente

We hebben dit hoekje een aantal jaren overgeslagen ,weer eens leuk om een kijkje te nemen we waren hier altijd in de winter  ,en dan is er veel wind ,meestal storm gehad. Maar nu hebben we prima weer