We gaan een dagje naar Vila Real St Antonio ,vlak aan de grens.Leuk levendig stadje

De camperplaats we hebben geluk ,plaats met uitzicht op het water ,je staat hier voor 4.50€ zonder electra .

Net als Manta Rota voor 12 uur stroom betaal je 2.50€

Als je hier ooit ben ga eens naar de markthal ,zeker op zaterdag en als je van tonijn houd moet je die daar kopen ,goedkoop en supervers, de mensen staan er in de rij voor...

Wij kwamen hier de 11-11- 2017  er was nu een rommelmarkt

Zelfs kwallen in de jachthaven

De grote marmeren beelden die je hier overal tegenkomt

Naar de markthal geweest nog lekker koffie gedronken gaan we de dag erop weer weg

Eerst boodschappen doen en je komt toch langs Castro Marim ,en nu heb ik er al veel gezien,maar nog niet naar de molen geklommen ,dat heb ik nu maar eens gedaan

Mooi uitzicht richting Spanje en de grensbrug over de Guadiana rivier

We gaan langs de rivier omhoog en gaan naar een plekje waar we al jaren komen en overnachten ,mooi uitzicht op de rivier..

We bakken onze tonijnsteaks buiten die we `s morgens hadden gekocht , de schapen kwamen  nog langs e `s morgens was er mist boven de rivier

We blijven 1 nacht en gaan verder langs de rivier, we komen langs Mertola en tuurlijk stoppen we hier even ,nee we gaan hier niet overnachten dit keer  we rijden door naar . . . .

Minas de São Domingos ,Lang geleden dat we hier gestaan hadden , er is nog een mooi plekje vrij, het leek wel of ze speciale Camperplaatsen gemaakt hadden Aan de weg ligt de cp waar je het toillet kan legen en tegen betaling water kunt pakken, Er is een badhuis waar je kunt douchen.

Er was ook een "burgemeester" op deze vrije plaats die vertelde dat je precies tussen  de boompjes moest staan en zo en zo enz......duhhh

mooi uitzicht over het water

Je moet als je hier bent beslist even het terrein oplopen waar vroeger de mijn was en zijn fabrieken of wat er nog van over is,

Het is een openluchtmuseum waar je zo in kunt wandelen. Het water is zo giftig als wat

ook de kleine mijnwerkerswoningen zijn nog bewoond...Het is nog een echt authentiek dorp

De volgende morgen is het bewolkt en gaan we weer een stukje noordelijker ,richting camping in Serpa..Een stadscamping maar we staan er elke keer weer een paar dagen met veel plezier ,het mooie oude dorp  is een lust om even door heen te lopen ,ik heb al veel foto`s geplaatst van het stadje

zie het verslag van verleden jaar toen hebben we er 9 dagen gestaan

We zijn nu eens naar het kerkje gereden boven op de top van een heuvel met schitterend uitzicht ,Het zonnetje was net weer terug gekomen

In de hele omgeving ,en je kunt km-ers ver weg kijken zie je olijfbomen , je ziet zo Beja liggen en die ligt op 20 km verder.

En nu het een paar keer wat geregend heeft zie je ook weer wat bloemen terugkomen,

Daarom is Portugal in het voorjaar het mooiste wat een bloemenpracht overal

15 nov.

We hebben 2 nachten op de camping gestaan en gaan weer verder naar het noorden.

We gaan naar  Estrela aan het stuwmeer

We staan mooi en het is mooi weer  nog even gezwommen in het stuwmeer Floor kon ook nog een keer het water in ,ook hier staat het water laag er is zelfs een mooi strandje gemaakt met parasols

We hadden al gauw in de gaten dat het een mooie zonsondergang zou worden aan het Barragem  Algueva , we stonden niet alleen en ook de buren stonden met de camera op statief klaar

`s morgens ook weer een mooie zonsopkomst ,nog even een nordic walk ,kom je die schitterende koeien tegen, de bakker komt `s morgens langs ook altijd fijn ,ook wat lekkers voor bij de koffie

Na de koffie vertrekken we ,Een stukje verderop is een officiele Camperplaats bij het dorp LUZ

Daar stond het vol, overvol ,als je een stukje doorrijd naar het water is plek zat en sta je leuker.Maar er zijn veel mensen die het toch heel gezellig vinden om zo dicht op elkaar te staan ,

Jaar ervoor stond er niemand

We gaan Mourão  bezoeken dat ligt in de buurt van Monsaraz,ook aan het zelfde stuwmeer

Het word weer klimmen  leuke smalle straatjes met witte huisjes waar mooie planten staan

Als je boven bij het fort ben heb je een schitterend uitzicht op het meer

We vinden weer een mooie plaats om te overnachten en lekker buiten te zitten,het is nog volop genieten ,maar de nachten worden frisser

ook hier blijven we 1 nacht en het gaat weer verder naar het  noorden

om half 4 komen we aan bij Barragem de Povoa .

Dat is schrikken camperplaats is vol, maar er zijn plekjes zat waar je mooi kan staan ipv opgepropt

WE staan mooi het uitzicht schitterend ,er zijn meer van deze plekjes aan deze kant van het stuwmeer,je hoeft niet allemaal tegen elkaar aan te staan

We gaan merken dat we noordelijker zijn het was goed koud geweest `s nachts en de mist hangt boven het meer, er is ook nog een klein begraafplaatsje uit de 6e a 7e eeuw pas gevonden in 1971  5 graven

Necropole Boa Morte

We blijven 1 nacht en gaan richting Benguerenca ,daar willen we wat langer blijven, Valt mee toen we aankwamen er stonden een paar campers een pipocaravan ,en een mooi plaatsje voor ons.

We zijn hier vaker geweest het is een aangename plek aan een rivier ,die ook bijna droog stond .Het land heeft echt regen nodig

Veel verbrande bossen gezien zie foto hieronder zelfs de vangrail was verbrand

Er hangen nog Kweeperen ,lekker ik heb nog van alles bij  me om jam te maken..

S` nachts is het erg koud en  het vriest ,eer het een beetje opgewarmd is ben je een aantal uren verder .

Het was de bedoeling dat we langs de grens  van Portugal /Spanje naar het noorden zouden rijden ,maar op deze hoogte en nu al zo koud en het word alleen nog kouder..

We besluiten naar Frankrijk en richting huis te gaan rijden

Het is dan 20 november overdag  20 graden ,maar `s nachts -3

We hebben 2 nachten gestaan in Benquerenca  en we zijn `s morgens vroeg wakker en vertrekken  half 8 Europese tijd

Het is erg koud ,en hoe hoger we komen hoe kouder overal witte rijp

Om 9 uur zijn we bij de grens  van Vila Formosa...we duiken Span je in.