Het is een lange maar wel mooie rit naar Andorra

Andorra la Vella de hoofdstad is erg druk en hectisch ,we gaan natuurlijk tanken  dat is leuk

0.81,5€ p liter.

Drank is even duur als in Spanje daar hoef je het niet meer voor te doen

indrukwekkende hoge bergen waar op de toppen nog veel sneeuw ligt.

Zet je gsm uit ..want het is peperduur om gebeld te worden te sms -en of je data te gebruiken (Andorra behoort niet tot de EU ook al betaal je er met de euro)

Hoogste gelegen pas van de Pyreneeën 2640 meter

We gaan naar de camperplek van les Cabanes en staan er voor 4€  het is onder aan de voet van Plateau de Beille

We hebben er heerlijk rustig geslapen en zijn vroeg op,het is zonnig weer en een staalblauwe hemel ,en nu we toch onder aan het Plateau de Beille staan ,gaan we die ook maar even op 16 km klimmen..Mooie klim en boven is het zo mooi en stil,en je snuift er toch pure schone zuurstof op

Geweldig!!

Natuurlijk bekent ook van de Tour de France ,als de wielrenners er tegenop klimmen

Je kunt zien aan de bevroren sneeuw en het ijs dat het vanacht heeft gevroren

zo leuk is sneeuw

Prachtig was het en de stilte ...genieten

we gaan weer naar beneden en gaan naar Tarrascon sur Arriege,lang geleden dat we daar waren, toen met de caravan op de camping.

Nog geluk ook er is markt, lekkere kaas gekocht

Het word warm we gaan een plekje zoeken voor de nacht rijden eerst nog langs Carcasonne,nu van de andere kant het blijft verschrikkelijk mooi hoe het er bij ligt tussen de druivenstruiken

We hebben dit jaar het boek aangeschaft van France Passion en hebben een wijnboer uitgezocht vlak aan het Canal du Midi..we zijn benieuwd...eerst schrikken vol!!

Vlak voor Hemelvaart en voorjaarsvakantie Frankrijk,maar we mochten aan de zijkant staan en we stonden het mooiste ...met een schitterend uitzicht over de  druivenvelden. En we konden even in de schaduw zitten onder de bomen

Inderdaad Canal du Midi 50 meter verder..Leuk wandelgebied of met de fiets ,Boten die langs varen van sluis naar sluis.

Het is ontzettend warm ...later bleek de warmste dag van de hele vakantie met 27 graden,we hadden nog geen rose (drink alleen de Franse)En als je dan bij de wijnboer staat koop ik hier mijn eerste fles rose...ook nog gekoeld ...die laten we `s middags smaken met de kaas van de markt een chevre du Tomme

bij wijnboer Solange en Michel Sahun in La Redorte

5 mei en het is hemelvaartsdag vertrekken we over de hotseknotseweg  richting Middellandse zee,we nemen een paar dagen rust op camping Pepiniere in Grau de Agde De eerste dag bij aankomst is het warm ,heerlijk daar kwam ik voor hier een verwarmd zwembad...Konden we gelijk gebruik van maken .Er is goed internet gratis op de camping

Dag erop koude wind en  als de dag erop weer koud is met veel wind  besluiten we te gaan

we weten nog niet echt welke kant we uit willen ,liefst Auvergne..besluiten we als we rijden we zijn dan bij Sète, dat word weer omdraaien ,we maken een rondje om Etang de Thau en we gaan naar Lac de Salagou.....Waar we eerst altijd stonden is dichtgemaakt ....hè jammer ,daar stond je gelijk aan het water ,...dan maar zelf een leuk plekje uitzoeken

Etang du Thau

Lac de Salagou      foto rechts                          weg geblokkeerd naar het water

Dag erop gaat het regenen en flink regenen,je staat op rode ondergrond en alles word rood ,we besluiten na de lunch te vertrekken

er zijn wat gedoogplekken rond het meer, een officile gratis camperplaats waar je mag staan ,was er erg vol met de regen was ook daar iedereen weg,en bij de camping is  ook een betaalde camperplaats..Als het even kan kiezen wij voor vrij staan...  ruimte om je heen.

We gaan toch maar richting provance, even weerbericht bekeken en daar word het beste weer gemeld Auvergne veel regen en koud. Andere keer maar weer

Eerst maar naar de Camarque, druk op de weg,het lange Hemelvaarts weekeinde is voorbij en iedereen trekt naar huis.

Bij het eerste stuk water in de Camarque  staan er gelijk flamingo`s voor mijn neus...ook al druppelt het wat ,toch even eruit en foto`s maken

Een stukje verderop gaan we naar de wijnboerderij van Petit Chaumont

Lange oprijlaan tussen de druivenstruiken .nog steeds slecht weer  en  het is zachte zandgrond we blijven zoveel mogelijk verhard staan

Veel vogels en in ene hadden we het door ;het zijn Bijeneters ,je komt ze zelden tegen voor ons was het de tweede keer,buiten fotograferen lukte niet dan was de vogel gevlogen ,dan maar door de voorruit heen

Het is geen slechte plek om te staan we werden vroeg wakker door veel auto`s en vrachtverkeer en dat hadden we niet verwacht op dit terrein

`s nachts heeft het hard geregend

9 mei omdat het weer zoveel geregend heeft gaan we richting Domaine des Lauribert bij Visan ...ook een wijnboer ,je staat hier verhard met mooi uitzicht ,hele mooie plaatsen ,water en toilet kun je legen electra kost 3 € per nacht .We hebben hier al vaker gestaan mooie stek je kunt er heerlijk wandelen

Al een tijdje staat op het verlanglijstje om Vaison La Romaine nog eens te bezoeken,was toch zeker 12 jaar gelden dat we er waren

wat we niet wisten dat er markt was....en ook de kermis was komen aanrijden met grote wagens,verkeer stond muurvast ,camperplaats op dat moment onbereikbaar ,we hadden toch vlug een andere parkeerplaats gevonden

Vandaag kon het oude stadje bezocht worden en de markt ,leuk!! En

de oude kerk is te bezichtigen

oude Romeinse opgravingen,als je langs de afzetting loopt zie je eigenlijk bijna alles ,,ik hoef zo nodig niet over het terrein te lopen 8€ entree vind ik dan net te veel....

Ondertussen is de zon gaan schijnen en het word heel mooi weer,we gaan naar een ander France Passion adres ook in Visan

Domaine Lucena

Hier is alles gratis ook de electriciteit de eerste 2 dagen bij de winkel ook wifi ,nog mooier sta je hier als bij Lauribert ,wat een mooi uitzicht op de paarden en de druivenvelden

Je kunt ook brood bestellen ,dat word `s morgens uit het dorp meegebracht ,wat een luxe.

`s nachts heeft het hard geregend en het zou de hele dag regenen ,we blijven nog een dagje staan hier .

Zeker omdat we electriciteit hebben is het aangenaam

En de Rose is heerlijk!!!

ook gezellig de dieren om je heen ..de achterbuurman is een geit voor ons de paarden en dan zijn er  nog kippen

bij een wijnboer hoort zo de electro in elkaar t zitten in een half wijnvat

We gaan na 2 nachten weg er moeten boodschappen gedaan worden die doen we in Valreas

WE gaan daarna naar een camperplaats vlakbij bij Montbrison  er is er èèn in het dorp ligt niet mooi maar wel gratis electriciteit,wij staan met mooi uitzicht  bij het voetbalveld ..waar niks werd gedaan meer, dus heel rustig gelegen.S`middags kwam de zon weer door,dag erop miezer

ik vind mijn eerste orchideeën weer en velden vol klaprozen

We gaan Nyons bezoeken lig maar een paar km verderop...en laat het dan net droog zijn op dat moment..De camperplaats is erg duur ,daar staat maar èèn camper, iedereen staat op de parkeerplaats aan de rivier ,wij ook ,en dan kun je zo het stadje inlopen...politie rijd meerdere keren langs en zegt niks

We waren nog niet terug in de camper en het begon te regenen ...dat is mazzel hbben lekker droog gelopen door het stadje

We gaan weer een plaatsje opzoeken voor de nacht,weer een wijnboer die ook sappen en olijfolie verkoopt van eigen olijven

Het word Domain Ginies in Pigeon

We hebben een fles eigengemaakte Abrikozensap gekocht,mooi stekje en een vijver met eenden en veel kikkers hoog op een steile heuvel,geen plek om een lekkere wandeling te maken maar wel schitterende vergezichten Leuke jonge  hond waar Floor mee kan spelen

onder aan het dorpje Pigeon is dit beeldhouwwerk gemaakt uit de rotsen

14 mei `s Morgen om half 10 komen de schapen en geiten om de camper...de oude baas kwam eraan ...we mochten nog wel blijven ,maar liever wilde hij het hek sluiten haha dan gaan wij toch ,ook geen zin om tussen de schapenkeutels te staan ..met een hond die ze opeet

We gaan weer naar Montbrison ..mooie plekje bij het voetbalveld

Nu wel zon maar de mistral steekt op  de camper houd veel wind tegen

Dag erop als er nog steeds mistral is ,besluiten we naar camping Carrigon te gaan in Grillon, er moet weer eens een wasmachine worden gedraaid weer lekker ruim douchen en die zijn goed op deze camping ,mooie plaats.En goede wifi gratis

Het is ook Pinksterweekeind

Het zwembad geen gebruik van gemaakt dit jaar veel te koud ook door de mistral en koude nachten... Mont Ventoux goed te zien

Grillon leuk klein middeleeuws dorpje ...ff klimmen of de trap nemen een paar minuten lopen van de camping heeft 2 bakkers,leuk terras onde platanen

De laatste dag hebben we echt mooi weer mistral is gaan liggen en we eten heerlijk buiten ,is niet zo vaak voorgekomen

18mei we gaan boodschappen doen en tanken helemaal vol ,er word gestaakt en al een keer eerder meegemaakt dan word de diesel schaars ,we zorgen dat hij vol blijft tot Luxumburg

We gaan richting huis,we hebben nog bij het cave in Valreas een wijnproeverij gehad voor11 uur ,we gingen even uitgebreid en lang lunchen daarna haha ,bij ons favoriete voetbalveldje

Die dag ook maar 90 km gereden binnendoor door de mooie Drome,en gaan naar de camperplaats bij Saillans  aan de Drome,je loopt zo naar het oude stadje ...er staat dat de kosten 3€ zijn maar er kwam niemand geld ophalen.

Je kan lekker met je stoel op het dijkje zitten met mooi uitzicht

Die nacht heeft het hard geregend en gehageld ...vreselijk ,de Drome was de volgende morgen een grijze modderstroom.

We reden om half 9 al weg

`s morgens trokken mistflarden tussen de bergen omhoog ,langs het wandelpad stonden op enkele meters van elkaar  3 soorten wilde orchideeën

BIJENORCHIS

vandaag een flink stuk rijden ,regen en hagel...we nemen een lunchpauze bij  Hautes - Rives op de camperplek aan de rivier,nu nog gratis,maar alles is al klaar gemaakt zodat het een betaalde plek word 5€   gaat  het kosten met voorzieningen als sanizuil

Het dorp is bekend om het Palais  Idèal de droom van de postbode...Je ziet er niks van echt toeristenoord met alles wat er bij hoort ,betalen om binnen te komen

Weer is niet best onderweg,we rijden net voorbij Bourg en Bresse naar Chavannes sur Surane,we weten dat daar een camperplaats is net voorbij de camping...de verzorgings plek is er nog ,maar waar je fijn kon staan hebben ze een kebab caravan neergezet met in elkaar geknutselde tafels en stoelen zelfs een hekje eromheen...dat is lekker....(dacht het niet)Hangt een briefje dat je `s nachts naar de camping moet...Het regent en hagel krijgen we er ook nog bij ,niemand op de camping ...we gaan om het hoekje staan bij de begraafplaats daar staan we ook fijn en lekker rustig

Met zulk weer heb je niks op de municipal te zoeken die kost 10€ en 3.50€ voor de electriciteit

`s morgens werden we wakker en het zonnetje scheen weer..mistflarden alweer tussen de heuvels

Het is ook wel weer grappig...we noemen het ook het "campingrestaurant"

Er stond nog een dorp op het verlanglijstje waar we heen wilden,het zou mooi weer worden , leuk om Arbois te bezoeken

We gaan naar de stadscamping Les Vignes,Leuk stadje veel te zien ,overal krijg je wel iets mee dat Louis Pasteur hier zijn kinderjaren heeft doorgebracht ,verder veel wijnhuizen ..dure wijnhuizen...Ik durf geen Jura wijn meer te drinken na 2 pogingen in het verleden vond het net een glas azijn wat ik kreeg...blijf ik daar vanaf...De kazen die hier gemaakt worden dat is een ander verhaal ,die zijn geweldig lekker

Het beste is om dat in een plaatselijke Fruiterie te kopen...ik weet het ik keek ook raar dat daar de kaasmakerij achter verscholen lag..

Maar de Comtè ,de Morbier, en de Arboisiese..zijn zo lekker ...meestal kun je overal proeven ..beslist doen..wij hebben weer flinke stukken gekocht

ons plekje .verhard staan na al die regen dat gold voor iedereen ,zo hadden we 4 plaatsen ter beschikking

chateau Pecauld

Eglise St Just  grotendeels gebouwd in de 12e en 13e eeuw

groot standbeeld van Louis Pasteur

rivier Cuisance,mooi helder stromend water ,azurblauwe kleur

Mooie natuur vlakbij de camping,  je ziet de rivier even  door een flink grasland lopen ,maar dan zie je ook wat moois.

We hebben rustig gestaan 2 nachten ,we waren er al vroeg om 11 uur`s morgens ,konden we ook nog even naar de markt.

Leuk jurkje gekocht en wat lekkers te eten..Camping is mooi aangelegd jammer dat er slecht word schoongemaakt in die paar dagen niemand dat zien doen ,en word ook gebruikt als doorgangscamping,vlak bij Route Nationaal

We zijn 22 mei vroeg wakker en gaan op tijd op pad ,we willen nog een overnachting maken in Luxemburg

Het laatste lekkere Franse stokbrood gekocht en amandel croissants,onszelf nog even verwennen

Tot de grens met Luxemburg hadden we best goed weer,maar eenmaal bij de grens zoals altijd begint het te regen en de  temperatuur die eerst nog rond de 22 graden lag, kelderde naar 15graden

We gaan naar de camperplek van camping de Fuusekaul

Hele mooie plaats hebben ze ervan gemaakt met electriciteit en water op de plaats,mooi grasveldje om lekker te zitten (als het mooi weer is)

Kosten 10€ p. nacht

Gelukkig hebben we stroom ,`s avonds de radiator lekker aan

23 mei  we rijden naar huis,triest weer  zo Ardenner grijs en nat

We hebben een vakantie gehad waarin we veel hebben gezien veel gereisd ,

Het weer was niet echt slecht maar had toch wat beter mogen zijn.. verleden jaar was een topjaar wat het weer aanging .Maar kijken terug op een fijne vakantie

En als je thuis bent ,dan begint het uitruimen wassen ,strijken boodschappen doen

Het gewone leven begint weer