We gaan en stukje rijden en volgen de Mandego ..Het is zomerweer en er word nog volop gevaren met kano`s

Wij gaan naar Coimbra

We zetten de camper op de mix-parkeerplaats achter het zwembad en gaan even  gezellig de stad in..Niet helemaal naar boven daar zijn we verleden jaar geweest.   is ook een flinke klim

Veel toeristen het is  nog volop seizoen, het is ook een gezellige oude stad

Het is een drukte van belang op deze parkeerplaats,er staan campers dagen hier ,het is gratis, maar geen plaats voor ons snikheet met 28graden en je kunt niet buiten zitten,geen ruimte....wij gaan naar ons plekje bij de roeibaan, heerlijk rustig maar hè..... de bomen zijn omgezaagd geen schaduw,voor vandaag goed genoeg..prachtig uitzicht...vogels om je heen, alleen als je ze op de foto wil zetten vliegen ze er vandoor. `s Morgens worden we wakker en alles zit potdicht van de mist

We gaan naar Montemor O Velho, Het castello bezoeken grote parkeerplaats beneden,we zagen ontzettend op tegen de klim...maar tot onze verbazing en opluchting een roltrap buiten en die gaat helemaal naar boven,zo dat is lekker..Boven aangekomen was de poort nog dicht 10.15uur gaat het open..Het is een Nationale feestdag (wisten we niet)

5-10...Dag van de Republiek.

Leuk gesprek gehad met een Portugees die goed Engels sprak en ook wachtte tot de poort open ging.

Jammer genoeg konden we niet bij de kerk komen die werd gerestaureerd

maar verder mooi hoor,schitterende  vergezichten

het is of de roltrap......of gewoon de smalle trappen

We zien daarna een leuke plek waar we kunnen gaan staan mooi aan de rivier de Mondego, We blijven er 2 nachten..dag erop naar de tandarts

Ook hier veel vliegen bijna overal een nadeel waar we staan ,maakt niet uit camping ,camperplaats overal vliegen

Er is water en er zijn toiletten...ff een klein handwasje doen...

Omdat deze plek nog nergens is beschreven houden we het plekje voor ons..andere Hollanders die er stonden zeiden ook ,een unieke plek staan er al jaren zonder dat er ooit iemand kwam.

7-10

We vertrekken ,gaan boodschappen  doen en gaan richting oceaan

naar een plek waar we ook graag staan; Viera Playa Nort.

We kwamen aan en we stonden alleen.... niemand stond er ,aan de overkant stond het vol...dat staat in de boeken...nog niet zo lang hoor ,

Blij toe wij konden ons mooi installeren

Na 2 dagen kwam men ons vragen of je er mocht staan.

het dorp is op loofafstand,en in het oude gedeelte is de markthal en zie je hoe de makrelen allemaal op span netten worden gelegd om te drogen door de zon.

links vol en rechts??

makrelen worden in de zon te drogen gehangen

Heel veel bossen waar  de potjes hangen om de hars in op te vangen

picknick aan een hele grote picknicktafel....schuif maar aan zou ik zeggen

Na 3 overnachtingen vertrekken we, eerst even bij Nazarè kijken..eerst bovenin (in Sitio)we gaan met de camper je kunt ook beneden parkeren en met een tramkabelbaan omhoog..Het is heel toeristisch, de kerk hadden we dit jaar al bezichtigd...maar goed ook want hele busladingen gingen naar binnen.  We wilden een dik vest kopen bij èèn van de winkeltjes,en zijn geslaagd

Na boven alles bekeken te hebben reden we naar beneden er is een parkeerplaats bij de Bibliotheek waar je mag parkeren ,is vlak bij de boulevard en bij de bieb gratis wifi... ff mooi meegenomen.Het is geen prettige plek maar om even te wandelen zeer geschikt...verder viel het ons erg tegen en zijn niet lang  gebleven...Nog wel even een copa van chocolade met kersenlikeur genomen met een kers erin.... .mmmm...

We gaan weer een klein stukje verder voor een leuk plekje het word ;

Salio do Porto ,camperplaats Casa-Las-Dunes  net 2 maanden geopend aan een mooie lagune en mooie baai

Voor 2€ heb je de staanplaats

2 € erbij electra

en nog eens 2€ erbij douche en toillet en water pakken

Er is wifi bij de bar

Wij hebben gekozen voor 6 € we willen wel weer eens ruim en voldoende douchen en alles opladen De omgeving is mooi camperplaats niet zo

maar voor deze nacht meer als voldoende

11-10

De dag erop is het zwaarbewolkt we gaan weer een stukje rijden

naar Peniche via Obidos..en als we nog zin hadden om Obidos in te gaan was die zin gelijk verdwenen met bijna 30 touringcars die op de parkeerplaatst stonden, wat was het lekker rustig toen we er in de winter waren ..

We rijden langs Peniche en gaan richting vuurtoren ,mooi rotskust en in de verte zie je de Berlinga eilanden

Je merkt dat het ook hier druk en toeristisch is we gaan weer verder en gaan naar ons eigen camperplekje ...we staan er steeds alleen nu ook weer . aan de rivier en en de brug over op het strand heerlijk rustig.Staat ook nog nergens beschreven dus ook deze houden we voor ons zelf.

Op het strand krijgt de jeugd les in surfen .mooi weer geworden ,we gaan lekker op het strand zitten toekijken...`s Avonds begon het te regenen

We weten dat het vandaag een regendag gaat worden we gaan het vertier binnen opzoeken en het koninklijk paleis van Maffra stond op het verlanglijstje.Je kunt gratis parkeren op de grote parkeerplaats naast het paleis

We waren een beetje geschrokken bij Obidos, en waren voorbereid dat het ook hier erg druk kon zijn ...maar we hadden geluk heel rustig we liepen bijna overal alleen

De basiliek is gratis toeganklijk ,en is ontzettend mooi , het paleis kost als je alles wil zien 6 € ben je 65+, dan kost het de helft, wel paspoort tonen...Het is de moeite waard om te bekijken bij elkaar hebben we er 2 uur rondgelopen

Ik heb een aparte pag. gemaakt met de rest van de foto`s van het Koninklijk paleis en de Basiliek

Paleis en kerk Maffra  hier vind je de foto`s en een kleine geschiedenis

In de paleistuinen zag ik tot mijn grote verbazing roofvogels zitten prachtbeesten ze zijn er voor educatie, er worden veel nesten geroofd ondanks dat het streng verboden is in Portugal en mensen houden de roofvogels voor zichzelf er is  een progamma gestart om deze te beschermen,ook word er langs de scholen gegaan met vogels

Het weer is niet best,en we hadden gelezen dat zo`n 10km verderop de grootste streekmarkt van de regio zou zijn op donderdag

Laten we maar eens kijken of er een parkeerplaats is waar we een beetje rustig staan ,ook niet te ver van de markt,die hadden we gevonden in een hoekje weggezet ,voor 1 nacht met slecht weer prima.

de markt is elke donderdag in Marveira niet ver van Maffra.

De volgende morgen is het droog en gaan gezellig markten .

Hier is op de markt je groente en fruit van een gulden nog een daalder waard spotgoedkoop

Veel groente en fruit gekocht konden er een week mee doen voor 4€

weer een streng knoflookgekocht ,de Franse knoflook was op

Het is inderdaad een leuke grote markt,nog lekkers gegeten en kaas en worsten gekocht we kunnen er weer tegen

het is half 12 en gaan rijden we willen Lissabon voorbij en naar de camping

Geluncht hadden we nog niet en net over de brug is een groot winkelcentrum met een hele grote eet gedeelte waar alle ketens wel vertegenwoordigd zijn van Mc Donalds tot Pizzahut,  Wij kiezen voor het wok gedeelte ,je buik lekker rond eten voor heel weinig geld.We hadden wel weer eens zin in Chinees eten

over de Taag en dan is Lissabon voorbij

We gaan naar de camping van Alcaser do Sal,we blijven er 4 nachten, alle was weer gedaan ,weer even rust .Mooi weer was terug gekomen,`s morgens wel mist maar het hoort bij de herfst.De ooievaarstrek is ook begonnen ,ik keek uit mijn dakluik en wist niet wat ik zag ..honderden ooievaars die over vlogen ,vlug even buiten kijken.

De laatste ochtend was er veel hondengeblaf echt irritant hard en vroeg vanaf 3 uur,,we blijven niet langer en gaan weer op pad

We gaan boodschappen doen en hadden gelezen over de wifikaart voor je telefoon,in het stadje beneden schijnen ze   ze te verkopen

En inderdaad voor 15€ - 15 GB ... 15 dagen wifi die in een telefoon als hotspot dient voor 3 apparaten, draait nu ook mijn laptop op.Wat een uitkomst ,zo gebruik je geen eigen data, en heel tevreden over de snelheid.

We gaan lunchen onder aan de rivier...nog ooievaars op de kerktoren, en wat een mooie trimtoestellen aan de waterkant,bijna elke stad of dorp heeft dat wel...mooi Europees geld komt goed van pas...Jammer genoeg zie ik ze bij ons in Nederland niet.

We rijden  daarna lans de rijstvelden naar het stuwmeer Vale do Gaio

ook nergens te vinden in de boeken of apps...dus lekker rustig we staan alleen...Stuwmeer staat erg laag!!

ontzettend veel reigers ;witte en grijze en honderden aalscholvers in dit meer

18-10

Heerlijk en heel rustig geslapen,het is zwaar bewolkt en gaan naar de bestemming wat we van plan waren Barragem de Odivellas...Onvoorstelbaar we staan hier alleen , alles voor ons.. Het word warm en de zon schijnt volop 26 graden en tot diep in de nacht blijft het warm

onderweg kwamen we de beroemde zwarte varkens tegn ...even uitstappen en foto`s nemen

19-10

Ik ben jarig jeee !!!  En ik word wakker gemaakt door bellen van de schapen die onder bij het meer langs liepen...de zon schijnt wat heerlijk wakker worden...Het word zo warm dat we voor de lunch al gezwommen hadden in het meer en lekker gedouched waren ...dus lekker fris onder de grote eikenboom zitten in de schaduw....uiteraard geproost met een wijntje

We zitten ver van alles af en ook al ben je dan jarig kook je zelf ,maar ik maak er wel wat lekkers van nassi ,met Babi ketjap en een heerlijke pindasaus ,komkommer erbij maakte het compleet..en hoe ik het doe met brood als  er geen bakker langskomt ...genoeg broodjes meenemen en in de koekenpan heel langzaam vers (beetje vochtig maken met natte handen) laat worden met de deksel op de pan

Op nog geen 2 km afstand is een  camping onder Nederlands beheer zelfde meer ,zelfde uitzicht...wel even langs gelopen ,niet erop, had ik al een keer eerder gedaan ,we gaan er nooit staan voor 19€ p/n. (met camping keycard) Ze waren te zien geweest bij de  reis een rondje Portugal bij  omroep Max dit jaar

19-9 het was weer een klein wereldje zo mistig ,we gaan naar Beja het is 11 jaar geleden dat we daar waren geweest , Camping is erbarmelijk....maar wilde nu wel eens door het stadje lopen ...dus ook voor alles op te laden, kiezen we voor Beja....veel veranderd is er niet ,de muur hangt nog steeds scheef ,ik durf er niet in de buurt te lopen ,bang dat ie omvalt.De flats eromheen ..brrr .Maar ondertussen kwam de zon

Douchekranen zijn bouwkranen hahaha ...maar er komt goed warm water uit dat is het belangrijkste...we gaan de stad in ...gezellig ...ook is naar de kapper hard nodig na 8 weken...Het is weer kort..Ook veel toeristen die met bussen kwamen

Na 1 nacht houden we het ook voor gezien ,leuke stad en voor 6.94€ kun je ook niet alles verlangen.

Genoeg Barragems (stuwmeren) in de buurt deze keer gaan we naar Barragem do Roxo..

Zo waar er staan nog 3 campers en er komt er nog èèntje bij, niet alleen hier.Totaal geen last van elkaar ruimte zat,ook hier staat het meer zo ontzettend laag het land heeft regen nodig en dat zal  wel gebeuren er is slecht weer op komst ,we zien wel hoe lang we kunnen blijven

Het lukt voor 3 nachten ,wat buien ,maar toch ook zon tussendoor zodat we buiten konden zitten en het zonnepaneel het goed bijladen kon

maar 24 -10 is het zo grijs en er word echt slecht weer gemeld ...we vertrekken dan ,en gaan eerst uitgebreid boodschappen doen in Beja

En dan gaan we naar Serpa naar de camping

mooie regenboog na weer een bui

na een buitje, riviertje naar het meer            in de verte 22 km ligt Beja.

Hop                                                                rode Wouw

En de geitenhoeder kwam elke dag met zijn geiten langs..mooie vogels ..mooi gebied