Je bent in N.-FRankrijk overal omleidingen zijn ze de revolutie of andere gevechten aan het na doen ,We zijn in Frankrijk en dat is een heerlijk idee ,de vakantie begint

We vertrekken 26-8-2017 rond 10 uur van huis

Het is warm en bewolkt, in Martelange tanken we voor voor €0.95.8,dat is leuk tanken ..

Zoals altijd als we in Frankrijk zijn mijden we de tol en snelwegen en rijden lekker binnendoor ,dan kan het gebeuren dat er dorpen voor dorpsfeesten worden afgezet

We stoppen bij de Camperplek van La Cheppe daar zijn we om 16.00 uur ,het is warm en het zonnetje schijnt we zijn de eersten ruimte zat ,luifel uit en stoelen naar buiten tijd voor een drankje ..Het is een bekende stop, ook Atilla de Hun vond dat hier is het Camp Romain wat er was een eeuw voor Christus..De heuvels zijn nu begroeid met bomen wandel paden zijn er , je kunt zien hoe onmens groot het al was voor die tijd

We zijn hier al vaker geweest het is er erg lekker rustig je kunt toillet legen water tegen betaling. Nog een wandelingetje Floor moet ook worden uitgelten er lopen 2 beekjes

.En we krijgen de eerste mooie zonsondergang ,er volgen er nog meer deze vakantie

27-9 We vertrekken rond 9 uur rond half 11 stoppen we bij Sense  even een flinke bui van regen en onweer .

Onderweg nog even gestopt bij dit kasteel ; chateau de  la Motte-Tilly ,en ja de zonnebloemtijd is toch echt alweer voorbij de kopjes beginnen al te hangen

Om 15.15 uur komen we aan op de camping van Gien ,het is druk en we toch vinden we nog een mooi plekje met uitzicht op de Loire en de stad Gien.

Er staat dit keer niks in de stijgers ,morgen gaan we Gien bekijken.

Floor kan even zwemmen in de rivier want het is ondertussen heel warm geworden 30 graden ik ga naar het zwembad...oooo dat is schrikken een klein Zodiac zwembad en nog druk ook.

Ik ben er heen gelopen ,ga toch maar even afkoelen. Maar dit was eenmalig

de stad is `s avonds mooi verlicht

De volgende dag gaan we vroeg de stad in het gaat 32 graden worden

Het is rustig ,ook maandagmorgen alle winkels nog gesloten, maar we gaan even alles bekijken het kasteel en de kerk, de oude muren

Ik ben altijd verrukt van alle mooie bloemen die je in bijna elk dorp of stad ziet

29-8 vertrekken we al vroeg uit Gien voor ons doen heel vroeg ,maar het word een bloedhete dag 8.15 uur rijden we al,om 9 uur zijn we bij Sully het kasteel van Sully lopen we even omheen het is een heel mooi groot chateau ,het is vroeg dus nog gesloten

We gaan door naar chateau Chambord, het is al heet en er is een speciale parkeerplaats voor campers je mag er 24 uur staan voor 11 € .Maar als het 35 graden word blijf je er niet staan in de bloedhete zon ,`s morgens hadden we nog wat schaduw van de bomen ,Het was gezellig druk ,we gingen dit keer niet naar binnen te heet en dan laten we Floor niet in de camper,we gaan wat wandelen erom heen en dan zie je ook hoe indrukwekkend groot het is ,het grote bos erom heen een eigen kerk

Er werd geoefend voor een paardenshow ,die je uiteraard tegen betaling kan bewonderen ..We zien zo al genoeg prachtige paarden

Er zijn restaurantjes een hotel van alles te koop ,We hebben alles bekeken ,we gaan terug naar de camper en op een parkeerplaats  in het bos onder de bomen zijn we gaan lunchen en daarna door naar de camping

We willen onder de boom staan en een zwembad om af te koelen

Het word acsi camping

Les Saulnes bij Cheverny

een overdekt verwarmd zwembad en een open zwembad

heerlijk ,goede douches .

De dag erop is het zwaarbewolkt ,na een nordic walk lokt het het overdekte zwembad  ,daarom nog even baantjes trekken ,lekker douchen en net voor 12 uur rijden we de camping af en gaan lunchen vlakbij op de camperplaats van Cheverny vlakbij  het kasteel .

Dat kasteel hebben we al eens bezocht,beslist de moeite waard

We blijven hier niet staan we gaan een stukje verder, en gaan naar de geitenboerderij van France passion  in Chatillon sur Cher , We zijn hier om 3 uur aangekomen

Heel veel geiten .....lekkere kaas ,we waren de eersten en na een paar uur stonden we met 4 campers

Heerlijk rustig geslapen ,en de zon schijnt weer,de boerderij ligt landelijk en ik ga lekker een ronde nordic walken  er is ook nog vlakbij een bos ,we drinken nog lekker koffie en we gaan weer verder

Chateau Vezelai  staat half in de steigers  ,kijken we volgende keer, als de steigers weg zijn en we gaan verder

We komen bij Montrèsor.

Leuk Middeleeuws dorp; behoort ook tot èèn van de mooiste dorpen van Frankrijk en dito kerk en kasteel  Even de benen strekken het is de moeite waard. het ligt een km of 50 van Tours

Het praalgraf van de oprichter  de kerk stamt uit de 15e eeuw

Het landschap is mooi en er is genoeg te zien als je rustig binnendoor rijd

We gaan naar de camping Citadelle in Loches .Mooie camping met uitzicht op het kasteel van Loches  aan de rivier .Ook een mooi binnen en buitenzwembd.

heeft de camping ,daar maken we graag gebruik van de volgende morgen gaan we Loches bezoeken. Een Acsi camping.

Het is een historische stad die bewoond is geworden door de graven van Anjou

tot Franse koningen en Richard Leeuwenhart hebben er gewoond.

Loches bij night

bruggetje over en je komt in het oude centrum

ons plekje

Er zijn verschillende poorten waar je het oude centrum  binnenkomt

De kerk is gesticht in de 9 e eeuw maar in deze staat is het van de 12 e eeuw In de 19e eeuw grondig gerenoveerd  Saint Ours.

In de Romaanse kerk gesticht in 962  is het praalgraf van Agnes Sorèl de maitresse van Karel de 7e  Ze stierf in het jaar 1450

Om het kasteel en de oude Donjon te bezoeken moet je betalen als je het kaartje van de camping kunt laten zien krijg je 2 € korting p.p.

Het is echt de moeite waard om alles te bekijken .

Je bent er wel een paar uurtjes zoet mee

Na dit gezien te hebben gaan we naar de Donjon die ook vroeger dienst deed als gevangenis

Het is allemaal onmens groot en hoog de hele hoge toren kun je van binnen beklimmen met trappen...Ik kan het zo ook zien ,het is zo`n klim en het is warm geworden

Een kerker waar de gevangen heen gebracht werden

Leuk groente en kruidentuintje is er ook nog te bewonderen

We hebben veel gezien en veel indrukken opgedaan ,we zijn moe en hebben het warm we gaan terug naar de camping ,nog lekker even zwemmen en douchen

De dag erop gaan we eerst naar de markt in het stadje ,altijd even leuk en

rond 12 uur vertrokken we van de camping ,boodschappen doen en weer verder op pad

3 september ;Zoals altijd rijden we alles binnendoor en rijden de Creusse in ,

Op alle forums op F.B. Kom je de naam van camping Dun-le-Palestel tegen

Hij doet goed zijn best om zijn camping te promoten.

Het zijn jonge enthousiaste Hollandse eigenaars .

We waren nieuwsgierig

13 € betaalden voor 1 nacht ,jammer dat ze nu 15 € vragen nu ze bij de Acsi zijn aangesloten ,want dat vinden wij het niet waard.
Het zwembadje kon je al niet meer in ,maar het is ook niet aanlokkelijk ,ik wil nog graag baantjes zwemmen begin sept.

Het toiletgebouw is oud maar wel schoon en je hebt een mooi uitzicht ,dorp heeft alles  bakker ,slager ..dat is oke .

Maar wij vinden 1 nacht genoeg  .Het was een koude nacht geweest

Meestal ga ik `smorgens nordicen en je ziet meestal wel wat leuks of moois zoals hier de muurschildering in het dorp en wat een leuk stel ezels

Na de koffie trekken we verder en elke keer kom je wel een leuk stadje tegen en dan maken we een stop strekken even de benen .Floor moet ook uit gelaten worden

En dan vergeet je om op te schrijven waar het was...maar wel in de Creusse

En ik kan werkelijk geen kerk overslaan ,staat de deur open dan wil ik even binnenkijken

Veel kilometers maken we nooit en we staan `s middags rond 3 uur stil op een mooi camperplaatsje in Chamberet er zijn er 2 in dit kleine dorp  het is gratis

`s avonds krijgen we een paar druppels en de volgende morgen worden we wakker en kijken naar buiten en het miezert.We vertrekken vroeg voor ons doen half 10

We rijden langs het mooie stadje Uzerche en komen langs Pompadour bekend om alles wat met paarden te maken heeft ,ik ren even vlug door de regen om een paar foto`s te maken want het ziet er wel interesant uit..echt bezoek komt nog wel eens op een droge dag.

7-9- WE zijn onderweg naar camping Perpetuum in de Dordogne aan de rivier ,fijn voor Floor ,leuke camping fijn sanitair en wat ik belangrijk vind een verwarmd zwembad en heel rustig gelegen ,ook niks duur  13 € voor zo`n mooi verzorgde camping..

Nou ja we moesten even harken het is herfst, veel blad op de grond..maar dat geeft niks we hebben een prima plek en het is weer droog .

WE bleven 3 nachten het was rond de 21 graden `s morgens ook wat mist ,verleden jaar om deze tijd zaten we te puffen met temperaturen van boven de 30 graden ...ook hier op deze camping

Vanmorgen zefs de elektrische kachel aan gehad eerste week van sept. niet normaal ,we vertrekken  er staat nog wat op het progamma.

Eerst langs chateau Haute Fort, mooie Dordogne rit naar Rocamadour..

Er is een parkeerplaats waar je mag staan met de camper...nog gratis ook..Laatste parkeerplaats dus even helemaal doorrijden.

En dan gaan we Rocamadour bekijken  er is een lift, (betaald) maar we willen alles zien en gaan lopen.

Het is een bedevaartstadje, in de kerk is een beeld van de zwarte madonna en ligt ook op de weg naar Santiago de Compostella

De zwarte madonna is een beeldje  uit de 12e  eeuw

Ook is er de graftombe van Sint Amadour

De kerk en wat kapellen zijn half in een rots uitgehakt,het is heel indrukwekkend ook de oude fresco`s op de muur

Beneden is de winkelstraat ,je kunt nog meer trappen af of een lift ,die helemaal volgestopt word met mensen ook deze moet betaald worden,

al te vaak vast gehangen in een lift ga ik dat niet doen ,we gaan weer naar boven klimmen..pfff dat gaat langzamer als afdalen.

Wat een mooie enerverende dag ,maar Rocamadour is ook bekend van zijn kaasje de geitenkaas van de Rocamadour en die is lekker .

We gaan naar een France passion  boer die die lekkere geitenkaasjes maakt.

Aan de overkant ligt dit chateau

Tuurlijk kopen we wat van die lekkere kaasjes ,heerlijk bij een wijntje en we mogen kijken bij het geiten melken

`s morgens vertrekken we vroeg ,na een lekkere rustige nacht we willen naar Cirqu la Popie..behoort ook weer tot èèn van de mooiste dorpjes van Frankrijk.

Het is een grijze dag maar droog.

Er is een camper-parkeerplaats waar je kunt staan wel ontzettend scheef alles ,kosten €4 .,Als je wat wil zien moet je er soms wat voor over hebben

het is heel toeristisch en je heb een mooi uitzicht op de rivier de LOt

In deze buurt groeien de wilde krokussen waar van de stampertjes saffraan word gemaakt

Aan de rivier ligt een camping , ervoor is een camperplaats ,waar je voor 7€ kan staan ook water en toillet legen ,je staat er beter als boven bij het dorp op de parkeerplaats

`s nachts gaat het hard regenen..We hebben de plannen omgegooid ,of we rijden richting grens ,want het zou in deze hoek slecht weer worden en blijven

of we gaan naar de Cevennen naar de zon, en naar onze kleinzoon die daar op vakantie is.

We hebben niet lang nagedacht ,we gaan een ommetje maken naar de Cevennen..WE zijn wel op weg richting Portugal.

En soms zie je in ene  wat moois een hertje dat midden in het veld staat een roofvogel boven je hoofd

We vertekken vroeg om 8 uur , nog geen 5 minuten later zagen we veel herten staan ,èèntje bleef even staan ,die kon ik op de foto zetten..

We rijden via Villefrance ,Millau naar de wijnboer vlak bij Anduze.

het is al wat later en willen liever morgenvroeg op de camping aankomen ,anders is het gelijk zoveel drukte na een lange rijdag .

We konden mooi staan tussen de olijfboompjes en uitzicht op de wijn en graanvelden..Het is een adres van Franc passion.

.In het veld liep een koppeltje rode patrijzen

Je kon er ook  even de benen strekken hadden we wel nodig na zo`n dag en Floor kon ook even rennen,het weer begon wat op te knappen en er was een mooie zonsondergang

En dan gaan we naar Anduze ,naar camping Castel Rose aan de rivier de Gardon

We wandelen eerst nog even door het stadje ,het is prachtig weer en we zien weer een staalblauwe lucht

We bleven er 4 nachten en hebben ons heel goed vermaakt met onze zoon schoondochter en Stijn natuurlijk ,het was het omrijden waard

Maar nu werd het tijd dat we weer uit elkaar gingen ,we gaan toch maar eens richting grens rijden.

We rijden richting Lac de Salegou ,maar wat een wind we staan te schudden hier kunnen we niet blijven we gaan dan naar een wijnboer van France Passion

We gaan de wijn proeven en die is zo lekker we nemen wat mee voor thuis

15-9  het is weer zwaar bewolkt en we gaan naar de camping Pepeniëre in Grau de Agde...teleurstelling ,die was helemaal vol. COMPLET!!!!

Dan gaan we maar door, we rijden richting Carcassonne ,de parkeerplaats is erg duur en we zijn eigenlijk te laat om alles nog te bezoeken ,doen we van de week wel

We rijden door naar Camping Moulin Santa Anna ,leuke kleine camping met mooie plaatsen en fijn zwembad We komen om 16.00 uur aan op de camping

De dag erop hebben we het kasteel bezocht dat naast de camping ligt het was opengesteld  dat weekend voor publiek we kregen zomaar koffie een praatje gemaakt en ik kreeg een schitterend fotoboek kado,mijn dag kon niet meer stuk,De dag erop zou er een buurtfeest zijn in de kasteeltuin

Dag der zintuigen

het mooie fotoboek van de omgeving wat ik kreeg en en colage van het kasteelfeest...Als je op de foto`s klikt zijn ze vergroot

17-9 -2017

We hebben een koude nacht gehad ,op de Pyreneën toppen is sneeuw gevallen op de voorgrond Carcasonne, Als je naar de molen klimt heb je dit adembenemende uitzicht

Het regent als we na 2 nachten vertrekken ,dat houd in dat we ook Carcasonne niet gaan bezoeken ..Dat stellen we weer uiT

We kopen onder weg nog een lekker wijntje

Om half 5 komen we aan bij Fromagerie Lombres  ze verkopen kaas en worst en krijgen een leuke rondleiding en proeverij.

Heel leuk en lekker allemaal en het is slecht weer we hebben toch niks anders te doen

Het word gelukkig droog `s avonds en kunnen nog even wat rondwandelen er is een forellenkwekerij  in de buurt veel water,mooi gebied zo in de Pyreneeën

19-9-2017

De zon schijnt weer ,mooi weer ,na een wandeling vertrekken we rond 10 uur ,beetje koeiengek die ik ben zag al gauw een kudde koeien ,en die moesten op de plaat.

We zitten tegen de Pyreneeén aan en de natuur is schitterend nog even een koffiestop gemaakt bij chateau  medieval de Mauvezin

We wilden nog een stop maken in Lourdes ,maar er was nergens een plekje vrij,

nog wel even kunnen stoppen  om het kasteel van Lourdes op de foto te zetten,we gaan naar een kleine camping net buiten Lourdes

Camping Arrouach , Leuk klein campinkje met mooie ruime plaatsen .We zijn mooi op tijd

De handwas is ook weer gedaan

De natuur is schitterend

Het is een koude nacht geweest  7 graden maar, de volgende ochtend vertrekken we weer

W hebben een lunch op een mooi plekje bij een chateau, maar van tevoren zien we nog iets leuks niet ver van waar we overnacht hebben ,staat dit dorpje waar een mooie camping is deze staat op mijn verlanglijstje.

Lestelle Bartharam

En als je alles binnendoor rijd moet je soms even wachten tot de koeien in het gras zijn .  een tractor met hooi aan de kant gaat . maar dat heeft toch wat ,en ooit komen we in Portugal,

Natuur is mooi en als ik ze voor mijn lens krijg moeten ze er ook op,maar hier hebben we lang geluncht wat rondgelopen Het kasteel is uit de 14 e eeuw

We gaan een geschikt slaapplekje opzoeken ,niet te ver van de grens ,want de dag erop willen we Spanje intrekken .We komen uit bij een schapenboer in Baskenland ,

In het boek staat hij als France passionboer ,

maar dit jaar heeft hij er een kleine camping van gemaakt,

vermoedelijk staat hij er volgend jaar niet meer bij ,maar dan is het wel een leuk klein campinkje met een splinternieuw toilletgebouw en een geweldig uitzicht. In Suhescun

De schapen lopen gewoon over de camping rond ,wij vinden het wel wat hebben

Nog een mooie zonsondergang  Floor staat er mooi op en                                                                                        dit zijn dus scharrelvarkens

21-9-2017

We hebben weer een lekkere rustige nacht achter de rug en om 10 uur vertrekken we ,lekker gedoucht op het campinggedeelte

Via St Jean Pied du Port gaan we de grens met Spanje over ,WE vinden dit toch wel een hele mooie route . De ene gasfles gewisseld in Frankrijk en de ander net over  de grens ,we gaan met 2 goedgevulde gasflessen op pad

Wat een geluk de wilde paarden staan er  en velden vol wilde krokussen

We zijn in Spanje toch een week eerder als de bedoeling was ,dat komt voornamelijk door het weer we willen nog een tijdje warmte.

Het is zeker `s nachts al veel te koud en overdag gaat het net met de temperaturen ,

In Spanje nemen we nog een overnachting in Torquemada

En dan gaat het op naar Portugal ,nu wel snelwegen ,geen tolwegen .

Portugal    hier gaan we verder