We zijn in Frankrijk ,2 dagen Ondres Plage ff om tot rust te komen want het was een lange trip door Spanje met 1 overnachting.Nu niet gratis, de Gendarme kwam elke avond  7€ ophalen wel met electra erbij

We wilde toch wat beter weer ,en het ging richting Middellandse zee langs de Pyreneën.

Mooi rit ,we hebben een nacht op een gesloten camping gestaan met toestemming van de eigenaar en  met schitterend uitzicht op de Pic du Midi du Bigorde, prachtig toen de volgende morgen de zon erop scheen,in het dorp Pouzac

We gaan weer verder

We maken er een mooie rit van ,en gaan naar Acsicamping L`Arize in La Bastide  de Seroy, er moest gewassen worden ,en lekker douchen hadden we ook wel zin in .

kasteel van Fox

We wilden nog Carcasonne bezoeken ,maar dat bleek geen goed idee ,op zaterdag voorjaarsvakantie Fransen ,we zagen de file lopen ,daar hebben we geen zin in doen we wel een ander jaar...we gaan door naar  Grau de Agde naar camping Pepiniere ,een Acsicamping voor 12 € met verwarmd zwembad sauna en zeer goed werkend internet ,dan hoeven wij niet op een camperplek te staan ,We hebben er 9 nachten gestaan ,weer leuke markten ,fietsen mooi weer dus veel gezwommen.

In sept. waren we hier 2 weken .ff gewoon rust

Altijd gezellig de markt in Agde en het water loopt altijd in je mond als je dit allemaal ziet en ruikt.

Was weer leuk geweest en nu naar Aigues Mortes,staat al een tijdje op de verlanglijst,we gaan naar de camper-parkeerplaatst hier kan je 24 uur staan voor 9.60€  en tevens het stadje bezoeken .Mooi in de camarque een vestingstadje ,heel toeristisch wel leuk om het gezien te hebben..Er is echt veel te zien ook in het natuurgebied ,otters, de camarquepaarden de stieren ,de zoutbergen en watervogels

toeristisch winkelstraatje ,wel gezellig ,veel restaurants,buiten rondvaartboten

Rijk versierde oude kerk in èèn van de kolommen zat de hagedis verstopt..toch gevonden...heel mooi!!!

Voordeel van het overnachten op de camper-parkeerplaats is dat je ook de verlichte stad `s avonds

kunt bewonderen

zoutberg...jammer geen zon, nu is het roze water bijna niet te zien...detail in de toren

De Bever(rat)

Dag erop verlaten we de Camarque en gaan Arles bezoeken ,

Muren van Colosseum,we gaan niet naar binnen voor de kassa zag ik dat het binnen  allemaal tribunes waren van metaal.Dat vind ik zo lelijk...zo zonde,hoef ik niet te zien

Genoeg steden en kerken bezocht ...nu gaan we alleen nog genieten van rust en natuur,eerst een nachtje naar de wijnboer,we willen wat lekker rose voor thuis en je staat er zo mooi in de wijngaard.Alles is er ,ook stroom daar betaal je wat voor,de rest is gratis

Heerlijk rustig was het ,foto midden...het begin van een druiventros

We hebben mooi weer en dan wil je ook weer lekker zwemmen ,wat fietsen en lopen en genieten van de zon .We  doen dat op camping Terrasses de Provencales vlak bij Venterol, we hebben een mooie plaats en soms werkt het internet. Ook al vaker hier geweest  het uitzicht is schitterend .Lang blijven we er nooit Het is een terrassencaming en op een gegeven moment gaat het klimmen parten spelen .In de verte zie je de Mont Ventoux

Venterol en de mooie omgeving

Bloemen heel veel bloemen ...kleine selectie de rest komt bij Topic bloemen op de site

Langzaam word het tijd dat we naar het noorden gaan ,we gaan naar de ACSI camping Roybon, leuke kleine camping aan een meer, beekje  over de camping, en tegenover ons een nest koolmeesjes in de electriciteitsbox,we blijven 1 nacht en gaan naar de Bourgogne

Het is al wat later ,dan maar niet naar de camping eerst maar een nachtje naar de camperplek van St-Gengoux ..dat werden er 3 nachten we stonden mooi in het hoekje , konden lekker zitten op het gras .

Boom voor de schaduw ,het was erg warm direct aan het mooie fietspad ...Dat word fietsen heerlijk hier ,oude stations zijn mooi opgeknapt of bewoond evenals de seinhuisjes..op veel plaatsen zijn toiletten (zeer schoon)en er  is vers water te verkrijgen. St Gengoux is een leuk Middeleeuws dorp

Het landschap is ook helemaal veranderd, toch veel wijnvelden tegen de heuvels en waar het vlak is grazen de Charolais koeien en is er landbouw.

Wat in dit jaargetijde (mei) heel mooi is zijn de velden vol boterbloemen..het is lente dus veel kalfjes in de wei..de kalfjes verdwijnen bijna tussen de hoeveelheid boterbloemen

3 dagen heerlijk gestaan ,ondertussen erg warm geworden ,we willen lekker zwemmen ook water voor Floor en ruim douchen, we gaan 5 km verderop naar de camping in St Boil..overdekt verwarmd zwembad, 3 vijvers ..Boebie kan ook lekker vissen, en ook vlakbij aan de Voie Vert

Allerlei beesten op het terrein; van paarden ,ezel, ganzen, zwanen en eenden,ook een beek over het terrein..stonden deze paarden lekker te pootje baden , veel vlinders en Libellen die gaan naar het topic van de dieren en vlinders

Wat we ook altijd leuk vinden ,is naar een geitenboerderij te gaan , hier kan je er op de fiets naar toe en lekker geitenkaas kopen ,je mag hier ook de geiten bezoeken de jonkies en de ouderen

Ook liepen er  varkens en mooie kippen rond

En de kaasjes  smaakten allemaal weer voortreffelijk zeker met sinaasappelhoning (uit Portugal)

Na 2 nachten gaan we weer verder ,en nu staan we echt in de Grand cru`s van de wijnen in de Bourgogne ,de poort van de Cote D òr in Santenay ,verschillende fietsroutes de Voie vertes en een fietspad langs het Canal du Centre, het was zwaarbewolkt toen we aankwamen ,toch de fietsen eraf en gelijk wat fietsen ,ja hoor halverwege begon het te regenen.

Dag erop schitterend weer,eerst naar de molen de enigste molen die er nog in de Bourgogne te vinden is ,wat een klim was dat nog een stukje te ver  (te Hoog)pfff hele steile klim. Maar dan waren we er.,door de wijngaarden afgedaald (viel niet mee op die steentjes) naar het Chateau dat nu is van een afstammeling van de laatse Franse koningen ... Prachtig met dat dak...we hebben er maar geen wijn gekocht ...zo duur...meer  als 20€ voor een fles..Daarna nog lekker fietsend langs het Kanaal dat is allemaal vlak,

leuke dorpjes op de route

`s Middags fietsen we naar Nolay nog een stukje doorgefietst en bijna 15 km vals plat omhoog (blij met de E-bike),terug ging lekker ,moter uit die was bijna leeg zeker na de rit ook van die morgen, ff naar het oude centrum geweest ...

Genoeg gefietst,volgende dag weer verder

Weer wat verder noordelijker ,naar de Hautte Marne naar Andelot,camping geleid door Nederlanders ,leuk overdekt zwembad jammer dat het niet goed werd schoongehouden ,de waterbak waar je doorheen moest erg vies ...ook de toilleten in de 2 dagen dat we daar waren niet schoongemaakt ...verwacht je niet van Hollanders ,we hebben er leuk  gestaan met mooi uitzicht ,maar we gaan er niet meer terug .het riviertje de Rognon was kraakhelder ,en er zwommen in het wild forellen ...ook dichtbij een forellenkweekerij, daar kan je staan ,is van France- passion...(moet het wel warm zijn  je staat helemaal onder de bomen)

Ook een pluizenbol kan mooi zijn!!!

We gaan naar huis ..wat boodschappen halen nog in Frankrijk...mayonaise ...die is wat zuurder als de Hollandse die is heerlijk wijn natuurlijk... hondevoer,veel goedkoper als hier...nog wat franse worstjes en kaas nemen we mee. Nog een overnachting in Luxumburg, het was rond 4 uur dat we er aan kwamen dan nemen we de camperplek  naast de camping, goedkoper en ook gratis internet ,die werkte goed. Kom je eerder en blijf je een dag langer een aanrader de camping, die is top!!  Camping Birkelt in La Rochette..ook ACSI!!! Wandelpaden in het bos vanaf de camping het kasteel kijk je vanaf het plateau van de camping op...Je moet er wel van houden van die donkere bossen ,komt weinig zon doorheen

Het eind van een mooie vakantie, laatste stuk onderweg kregen we het weer wat we altijd hebben in de Ardennen 7 graden ...het werd grijs en ja hoor regen en hagel,.dan weet je.....je bent  bijna thuis..dan kan er gewassen en opgeruimd worden .