Wil je een foto groter bekijken kun je er op klikken en vergroot de foto

Het is woensdag 13 jan. we gaan naar Portugal,eerder als verwacht dat komt door de verwachte sneeuwval in Nederland en de Ardennen .Die willen we voor zijn.

Flink stuk gereden de eerste dag voor ons doen, maar het is koud 560km naar de C.P.  van Aubergny`s -Nère.

WE worden `s morgens wakker en we gaan het dorp in voor brood te kopen...maar wat een juweel van een stadje..Allemaal vakwerkhuisjes ,een kasteel ,gezellig nog in kerstsfeer..Dat zijn leuke momenten..we reden dus iets later weg als gepland.

We rijden weg rond 9uur en alles binnendoor via Vierzon naar Chalus voor de lunch ,we volgen het bord naar het Feodale chateau..daar is wat te zien en vast een parkeerplaats,...nee dus..wel een kleine parking en nog een stukje klimmen ,maar vergeten 12 uur geweest poort is dicht , door een spelonk gekeken wat hopen steen zien liggen en èèn toren ...genoeg gezien we gaan lekker wat eten

Vlak voor Bergerac  word een C.P. aangeduid wat een leuk ding tijd voor thee...het lijkt wel een Cadeautje...Het is winter en te vroeg om te stoppen we gaan nog een stukje rijden ,maar hier sta je rustig ook voor een overnachting

in Lempdras...Het is  gratis alleen de stroom is  4€ (jeton) voor 12 uurr

WE zijn doorgereden naar Castel Jaloux  .C.P. om half 6 waren we daar er zijn 4 plaatsen ,en het is gratis 459 km zitten erop, niet op de tolweg gereden . We nemen wat extra water mee,volgende stop aan we douchen.Het is allemaal gratis

`s morgens mistig en koud,levert wel een mooi plaatje op. We gaan wat boodschappen doen en dan gaan we naar Ondres plage en nemen een middag rust...Goed voor ons en de hond ...zo zit je er lekker in het zonnetje zo moet je rennen om droog terug te komen bij de camper op C.P. Ondres plage die in de winter gratis is er is ook niks te krijgen.

We staan vroeg op ,we willen in 1 keer door Spanje heen ,door slechte weersverwachtingen op de hoogvlakten.....Laatste stuk van Ondres Plage naar de grens nemen we tol ,het is niet te doen veel rotondes en stoplichten het scheelt meer als een uur.Eerste stukje Spanje ook nog tolweg druk vrachtverkeer,maar daarna weer binnendoor 4 baans autoweg goed te doen tot het sneeuwt,het word echt slecht weer ,dit hadden we niet verwacht.

Sneeuwschuivers over de weg ...koud ,

Een winters kerstplaatje

Als dan al het leed is geleden gaat de zon schijnen...wat heerlijk...we gaan naar Braganca in Portugal onze eerste Portugal stop.Je komt Portugal binnen en het landschap verandert .Het komt weer zo vriendelijk over zeker nu de zon schijnt .

De camperplaats ligt voor het kasteel op de Parque de Marendes ...het word goed aangegeven  en is gratis.,mooi wandelpad naar het chateau ,flink klimmen dus,wij zijn er om 17.uur en een half uur later staan er 7 campers...niet verwacht op 16 jan.Het is zonnig  mooi weer we gaan gelijk het oude gedeelte bezoeken voor het donker word,en maar goed ook dag erop vroor het en was het bewolkt

Het is koud en het vriest 17-1 2016 ,maar het is droog en de tocht is mooi ,en als we wat gezakt zijn word het langzaam warmer  onderweg wat lekkere sinaasappels gekocht een soort gelei voor op brood met schapenkaas ertussen..en een flink stuk kaas,we genieten van het landschap mist over de Douro,er bloeit al amandelbloesem de sinaasappels hangen aan de bomen en de mimosa bloeit.

mist over de Douro                       brug over de Douro

Een Portugese vrouw ...ik vind het een prestatie om met zo`n volle mand op je hoofd te wandelen ..flink klimmen was het,Dan word de was ook nog met koud water gewassen in de openbare wasbakken die je overal bij de dorpen ziet staan

Het word tijd voor rust onderweg begint het wat te spetteren ...we gaan

naar Camperlaats Terra de Iguanas van Gerrit &Elly

We worden weer gastvrij ontvangen en drinken lekker koffie en thee bij hun

We staan er met 3 campers en de honden hebben het ook leuk met zijn allen

Gerrit zorgt voor de verse broodjes elke morgen,we kunnen weer eens ruim douchen en de wasmachine draait en aangezien het weer niet stabiel is ook de droger.Toch ook nog lekker in het zonnetje gezeten ,kleur genoeg al zo vroeg half januari in de vorm van kleurrijke bloemen..In het slootje op de camperplek  als het water helder is zie je hagedissen .Zo`n dag rust doet goed

hagedissen in het slootje op het terrein

Het heeft flink geregend die nacht ,het was `s morgens wat mistig en zo zie je dan weer spinrag

Zo sta je verbaasd dat ook al ben je nog vrij noordelijk in Portugal dat er al zoveel groeit en bloeit...in alle kleuren...

MMmm   lekker sap van fruit uit eigen tuin ,druivensap door Gerrit gemaakt,wat worden we verwend hier.En voor vertrek koffie met Hollandse appeltaart gemaakt door Gerrit

Zoooo die was lekker,met de andere gasten van  de C.P. heerlijk van gesmikkeld en als  afscheid nog een klavertje Vier ...wat zal dat geluk brengen ,Ik bewaar het zorgvuldig

Het is 19-1 en we gaan naar Lusso een grote waterbron en luxe baden zijn hier ...we kijken even bij de bron die achter glas te bewonderen is

We hebben lekker geluncht en gaan richting zee   we gaan naar Praya de Mira even dorpje en boulevard bekeken en een slaapplaats gevonden op de grote parkeerplaatst

We staan alleen voor de gesloten municipal...wat een mooie camping is.

`s nachts flink geregend.

We gaan langs de kust naar Figuera da Foz,eerst boodschappen en dan doorgereden naar de laatste parkeerplaats.Het zonnetje scheen tijd voor de stoelen buiten om er een paar uur van te genieten ,nog wat rondgelopen en weer een stukje verder naar Vieire...Daar hebben we verleden jaar 3dagen gestaan ,maar toen hadden we top weer,je kunt er heerlijk fietsen en je staat er geweldig mooi

mooiste Lidl parkeerplaats met dat uitzicht en dan die zon

L.foto Figuera da Foz parkeerplaats                        R. Vieire praya Nord

Praya de Moël

het is 21 jan.het miezert langer blijven staan heeft geen zin we gaan de kustweg verder af langs Praya de Moel en gaan Nazarè bezoeken...hè vervelend je mag er nergens stoppen met de camper...overal borden ,maar vinden in de bovenstad een plekje om de kerk te gaan bezoeken ,

We gaan de kerk in voor 1€  De Madonna komt uit Nazaret (zo gaat het verhaal),daarom is de stad genoemd naar de herkomst van het beeld in Nazarè...Foto beeld niet zo mooi komt door het glas en het vele licht .Veel blauwtegelwerk de Azulejos

Mooie kerk ,en aangezien het is gaan miezeren gaan we naar AlcobaÇa,daar willen we de grootste kerk van Portugal bezoeken ,

Het Monsteiro do Santa Maria...We kunnen vlak voor de kerk parkeren ,wel betaald ,maar we vonden ook niet wat anders ...Wat een bouwwerk inderdaad ontzettend groot ,veel is gerestaureerd ,

De bouw is begonnen in 1153.  en  voltooid in 1223   Koning Pedro ligt er begraven met zijn minnares Ines, in mooie praalgraven....Ik kon weer geen keuze maken uit de vele foto`s

De keuken is in mens hoog en alles betegeld. De grote schouw waar werd gekookt

Praalgraf koning Pedro

Ines

Aardewerk gemaakt door de monniken van het klooster

van bovenaf bekeken door plexiglas

Veel gezien deze dag ,we kunnen hier niet slapen we gaan een stukje verder weer terug naar de kust .We komen op de

camperparking van Vila Foz do Arelo...We staan hier voor 3 € toiletten en koude douche en gratis wifi,verder alles wat een camperaar nodig heeft en prachtig uitzicht op de baai. 2 nachten warn we hier

Het is 18 graden en we gaan naar Obidos.Een zeer toeristisch leuk stadje.We parkeren de camper op de C.P. voor de nacht betaal je hier 6 € overdag is het gratis.De kersenlikeur die gemaakt word hier. zie je overal terug .Lekker geserveerd in een chocolade kopje.Het kasteel is jammer genoeg  niet te bezoeken er is een Pousada in gemaakt (hotel)

We blijven niet hier om te slapen ,we gaan weer richting zee.Mooi plekje gevonden aan het strand van Praya Porto Novo,mooi plekje en uitzicht op zee stukje verder een rots met een Mariabeeld op de rots

Het is weekend we hebben heerlijk geslapen ,maar aan een doorgaande weg ,we gaan een rustigere stek opzoeken voor de zondag...Want we denken dat het heel druk word hier op de zondag,we vinden een leuk strandje niet veel verder op aan Praya do Foz do Sisandro..Het is een C.P.Met alle voorzieningen ,nog wel andere mooie dingen gezien zo rijdend langs de oceaan

boven op de rots hebben we koffie gedronken ,met een mooi uitzicht

We werden door onweer windstoten en regen wakker gemaakt ,in de camper gedouchet ..jammer genoeg regende het nog bij Ericeira,we waren er eerder ,maar wilde het oude dorp nog even bekijken maar niet met zoveel  regen. Dan maar door naar Sintra daar wilde ik graag het kasteel bezoeken(Palacio de Pena)

De camper moesten we onder parkeren ..we hebben niet gekeken maar er was een camperplek,maar dan moest je nog zien hoe je boven kwam ...we hebben een stukje gereden ,maar zo steil en zo smal.waar we om konden draaien omgedraaid...Zo`n steile klim ga ik niet redden dus maar verder ..eigenlijk terug .Naar Cascais op de parking aan zee,zonnetje scheen we gaan lekker buiten gezeten .Naast het 5 sterrrenhotel   we staan op het meest westelijke puntje van Portugal Cabo Raso.Mooie wandel en fietspaden ook houten paden in het duingebied

in de verte ligt het kasteel omhuld door mist

We gaan richting Lissabon,langs de villa`s aan de kust van Cas Cais we willen de toren van Belem gaan bezichtigen.We staan op de eerste parkeerplaats met toestemming van de politie..DE laatste parkeerplaats mag je staan met de camper...Wauw het lijkt wel hoogseisoen en dat eind jan. Wat een bussen vol toeristen vooral Japanners

Ponte 25 de abril   en het grote beeld de Christo Rei

Monument ter ontdekkingen; met voorop Hendrik de Zeevaarder

villa Cas Cais                             uitzicht vanaf Cas Cais op de brug

Brug over de Taag we gaan richting Alentejo

We gaan naar Cabo Espichel......wat een mooi rustig stekje op de parkeerplaats tussen de kerk en de vuurtoren .

Alles aan de buitenkant vraagt om een opknapbeurt ,maar de kerk van binnen de mooiste die ik gezien heb .Heel mooi plafond veel fresco`s...je mag er niet fotograferen...Ik had gedacht dan koop ik er mooie kaarten van ....zo lelijk...wat een afschuwelijke foto`s...Ik heb èèn foto kunnen maken binnen...maar de mevrouw die oppaste had het gauw in de gaten...jammer.

We hebben er 2 nachten gestaan niet alleen.... de eerste nacht met 4 man ...de tweede nacht met 6 campers..Hoog op een klif schitterend  uitzicht..veel te zien ,mooi om te wandelen ,wilde oregano en thijm,veel vogels.

de kerk met de pelgrims huisjes eromheen ..lange rijen ..nog 1 bewoond

ons uitzicht

oefening???  ik hoop het

We hebben heerlijke dagen vrij gestaan ,maar na 10 dagen moet er gewassen worden ,een heerlijke ruime douche ook weer lekker,we gaan naar de camping een municipal in Alcaser Do Sal..niet duur rond de 10€ . 16amp. stroom,wasmachine 2.70€  ruime plaatsen. De Lidl en Intermache op de hoek,leuk stadje .We gaan ff tot rust komen en dan al die zon en mooi weer heerlijk toch

We gaan ook nog een de afdaling aan om het stadje te bezoeken beneden aan de Rio Sado flinke klim en afdaling op kleine gladde keitjes.Maar toch de moeite waard. Hier zijn ook de rijstvelden te vinden achter de rivier

lekker koffie op terras met wat lekkers

Igrea de Santiago  uit de 18e eeuw....een juweeltje van binnen

tegeltableau van ± anno 1570 .boven een fonte

reis in een grote lijn uitgezet tot 29-1

We hebben hier heerlijk gestaan zo`n grote plaats en al dat groen  en rustig  zouden we dat nog is krijgen we vertrekken 1 febr. langs de Rio Sado rijdend gaan we weer naar de westkust.. Leuk dorpje bekeken aan de rivier ,oud vissersdorpje,leuke huisjes ...tijd voor koffie  Eeen hoop herrie en wat ik later op de pc zag was dat er een school zwarte Ibissen rond vloog...zo bijzonder

We bezoeken wat strandjes ,maar de parkeerplaatsen waren allemaal vernieuwd ,ook overkapt,we konden nergens terecht later bleek dat er Europees geld was uitgegeven aan duingebieden en parkings ...wandelpaden...allemaal net half jan. geopend door de minister...Weg mooie vrijplaatsen

Bij Lagoa St Andrè hebben we overnacht ,ook hier alles vernieuwd

Mooie wandelbruggen over de duinen ,maar we vonden het ook wel wat clean allemaal..wel water en je toilet kun je legen voor de parkeerplaats.

We gaan een ander plekje opzoeken ...en gevonden en we stonden fantastisch en dat plekje blijft geheim

Wat staan we hier leuk het uitzicht de schaapjes de koeien ooievaars ,zoveel te zien veel vogels

Volgende plek stond nog op mijn verlanglijst Cabo Sardao...De ooievaars in   de nesten op de rotsen boven de oceaan....Ook hier is alle vernieuwd parkeerplaatsen veel hardhout...kan de bevolking ook gebruiken ...want de ene dag zie je planken op de palen ...dag erop bijna alles weg...We hebben er toch gestaan we zijn niet groot en stonden prima en bleven 2 nachten.Mocht je hier voor het eerst komen ...op de uitkijkplekken die zijn aangelegd zie je niks,je moet echt even van het pad af ,om de ooievaars te zien

Overal geur en kleur van bloeiende mimosa  en andere duinplanten en bloemen

Nog een schitterende zonsondergang.

Gedeelte westkust onder Lissabon opgeknapt voor iets meer als 8 miljoen na een maand de eerste planken al weg, hele belangrijke bij deze afgrond....de schroeven zaten er nog in die konden ze niet gebruiken. Voor camperaars jammer, dat de mooie plekken om te staan weg zijn ,heb je een niet al te grote camper kun je nog terecht. Maar voor de toeristen is het mooi opgeknapt

Het word carnavals weekend en  we hebben afgesproken met vakantievrienden die we gaan treffen op de stadscamping van Castro Verde.

Je staat  verhard, hele warme douches met mengkranen,geen negatieve camping alles bij de hand goed onderhouden,je loopt rechtstreeks het stadje in en de winkel is om de hoek .Bakker komt op de camping, wifi gratis,voor nog geen 8.70 € sta je hier met 2 pers.en electriciteit. We staan hier elk jaar weer en soms 2 keer in een periode, het is er rustig .Het ligt op een heuvel omringd door de steppe van de Alentejo

met een E-bike kun je op deze heuvels goed uit de voeten

In het verslag van overwinteren 2015 staan al veel fotos van Castro Verde ,maar nog niet van de Basilica...Laat ie nu toch open zijn...vlak voor de kerkdienst zondag achterin de kerk een paar foto`s kunnen maken

kunst aan de muren buiten bij een speeltuin...erg mooi

Na 4 dagen het weer is kouder en onbestendig en gaan we riching Algarve

WE hebben op de camperplaats van de Lidl èèn nacht gestaan ...rustige plek bij Sao Bras de Alportel...we waren niet de enigste.Was gaan regenen ,we waren moe..prima zo  we stonden hard en de winkel op de hoek.

Volgende morgen gasfles gevuld..(staat beschreven bij weetjes) En we gaan naar campercamping Route 66 (wij noemen het Knorretje en sommige mensen noemen het villa kakelbont)bij Moncarpacho.Ook  hier viel het op dat het druk was ,heel veel Fransen ,maar daar staat de Algarve vol mee. nu ze niet naar Marokko gaan.

We vonden nog een mooie plek en de laatste plek bijna met stroom.ook een verandering...nu  de stroom op de meter..daar betaal je eenmalig 1€  voor en de stroom 0.45per Kw...de eerste 3 dagen betaal je 8€ ...blijf je langer na 4 dagen betaal je voor alle dagen 6 € en de stroom die je gebruikt ...

Temperatuur was wel gelijk een stuk warmer en zeker de nacht temperaturen waren met 11 a 12 graden een stuk aangenamer. Veel zon hebben we 3 dagen niet gezien.Een dip in het weer.

Nog wel een fietstochtje naar Fuzeta en naar het natuurreservaat..jammer de Flamengo`s stonden wel heel ver weg

Hier stopt voor ons deze reis nadat we te horen hadden gekregen dat mijn vader is overleden...We hebben een  onvergetelijk mooie reis gemaakt.maar nu gingen we naar de laatste reis van mijn vader.