We gaan een maandje naar Frankrijk

We vertrekken zondag 8 mei ,het is grijs en soms een spetter ,tanken doe we in Luxemburg ,lekker goedkoop en rijden door naar Lac Madine ; Camperplaats zonder stroom betaal je 5€.

We zijn vroeg wakker ,het is grijs en koud en via Lons le Saunier rijden we naar een vrijetijdscentrum aan de Rhöne vlak bij  camping Vallèè Bleu

Mooi gestaan aan het water ,zon maar een koude harde wind,veel zwanen in het water ook met jongen wat leuk om te zien

je kunt er heerlijk wandelen en fietsen.

Je staat hier gratis

Lekker rustig gslapen ,`s morgens vroeg even de beentjes gestrekt  een lekkere nordic walk ,je kunt hier km.ers lopen ,over het mooie wandel fietspad.

Rond 11 uur vertrekken we naar camping Carrigon in Grillon en komen rond half 3 op de camping zon schijnt en het is lekker warm,we komen hier een paar keer per jaar waren hier ook in maart,fijne vlakke plaatsen goed verwarmd sanitair,hier kun je fietsen en wandelen zonder te hoeven klimmen ,de eigenaars zijn erg vriendelijk

de omgeving is mooi in de verte de Mont Ventoux ,druiven moeten nog even doorgroeien

in dit lege schuurtje een enorm wespennest ...gelukkig leeg

en klaprozen volop klaprozen

Het oude dorpje

Het is 12 mei ,ik heb nog kunnen nordicen `s morgens ,het weer is nog niet stabiel of warm het valt nog wat tegen te koud om te zwemmen. er word ook regen verwacht ,tijd om boodschappen te gaan doen en naar de wijnboer te gaan ,naar Lauribert ,de rose is ook op en die is zo lekker  bij hem,we kopen een voorraadje .Het is een fijne camperplek bij Visan ,water en toillet legen gratis ,stroom is 3 €.

Mooi uitzicht fijn wandelen..ook hier komen we elk jaar wel langs dit jaar waren we ook hier in maart

`s nachts een hevig onweer en regen ,`s morgens vroeg wakker dit keer er word gewerkt de wijn word gebotteld.

Het weer klaart op en we rijden een mooie rit langs de Mont Ventoux,

en komen bij een mooi dorpje wat we bezoeken

Molans Sur Ouveze mooi dorpje met een flinke klim naar het                    chateau,maar niet te bezoeken ,in de puinhopen van een verzakte schuur stond een oldtimer..zonde hè

We hebben er nog geluncht en zijn verder gereden  met mooie uitzichten op de Mont Ventoux

we gaan verder richting een plekje van France Passion een honingboer (imker)niet ver van Banon ; Close de Peyron, we konden staan in de hele mooie tuin met prachtig uitzicht ,heerlijk rustig was het.

wat bloemen om ons heen orchideeén  en

Het is mooi weer en na  lekker gewandeld te hebben gaan we  weer verder ,naar Forcalquer  ,weer zin in de maandagmorgen streekmarkt .

We gaan op de municipal camping staan ,is een acsicamping. Vandaar loop je zo de stad in.

Het is erg warm vandaag en zijn al vroeg op de camping  om half 12 ,zodat we `s middags lekker gebruik konden maken van het zwembad.

En de volgende dag met mooi weer naar de markt ,weer wat leuke kleding gekocht ,kaasjes ,uiteraard de lekkere Banonkaas ...Geitenkaas die gerijpt is in een kastanjeblad. Heel erg lekker

Was weer gezellig en even voor 12 uur reden we weer van de camping af

Boodschappen gedaan en lunchen bij de Monnikskappen van Les Mees

We gaan een paar dagen naar camping Hyppocamp in Volonne, lekker zwembad fijn wandelen ...maar we mogen niet meer op de mooie plaatsen staan ,dan moeten we 3 € bij betalen ,aan het water moet je bijna 10€ bij betalen ,nog nooit hier meegemaakt, maar nu snappen we ook waarom de camping zo leeg was, we doen het ermee ..we staan verder best goed ,internet is duur .

Na 4 nachten waarvan  2 hele warme dagen vertrekken we

, de laatste nacht hevige regen gehad.

Eerst boodschappen doen vlak bij Sisteron en we gaan weer rijden, een stukje verder komen we bij een meertje een droomplekje...het staat nergens beschreven dus dat houden we zo ,Maar we hebben hier prima gestaan midden in de natuur, uiteraard was deze plek gratis , het wemelde van de vlinders  het Icarusblauwtje.

collage  van wat ik zie in een rondje nordic walk

Lekker rustig geslapen,en maken een

mooie rit langs de rivier

,mooi weer en gaan lekker

lang lunchen we staan prachtig

We vervolgen de weg D94 ,je komt uiteindelijk bij een tunnel in de buurt van Remuzat en als je de tunnel uitkomt kijk dan goed om je heen  of je de gieren ziet er is een parkeerplaats ,en met veel geluk zie je ze vliegen ze zitten in de rotsen

We doen de boodschappen in Valreas en gaan naar de camperplaats bij het voetbalveldje

CP Mont Brison sur Lez...we staan hier best vaak,lekker rustig ,mooi uitzicht en gratis.genoeg ruimte voor de honden die kunnen lekker spelen hier,lekker wandelen prima hier

Het is 21-5 en na een nordic walk  en de koffie gaan we naar Nyons,er was een biomarkt ,maar ojee druk geen parkeerplaats te krijgen ,dan maar dr naar Vaison la Romaine en daar wat gelopen door het oude dorp.

Weer lekker gelopen  ,veel gezien ,het word erg warm we gaan een euk plekje opzoeken we gaan staan bij een andere wijnboer in Visan bij

Domaine Lucena

Mooie afgezette plekken met stroom water en toillet kun je  legen, is lid van France passion ,ben je geen lid  sta je hier voor 5 €

Het word erg warm ,e de vooruitzichten zijn ook dat het een tijdje heel heet blijft

Het hemelvaartweekend komt er ook aan ,we gaan naar een camping ,we steken de Rhöne over en gaan  naar de Ardeche  naar Ludocamping

Schrikken ...nog meer plaatsen zijn ingenomen door  verhuurhuisjes,we hebben toch nog een leuke plek kunnen vinden .En met  deze warmte zwembad voor ons en een riviertje waar Floor lekker kan afkoelen en zwemmen

Het dorpje Lusas loop je naar toe via en pad door de wijnvelden ,er is een bakker en 2 restaurantjes in het dorp en een klein winkeltje en een cave

een paar padden in het donker op het pad van de camping

En als je wandelt kom je mooie bloemen tegen;wilde orchideën  de bijzondere

bijenorchis                                     en Bokkenorchis

29-5  na 4 dagen vertrekken we weer ,lekker gewandeld en weer veel gezien ,gaan we via de noord Ardeche mooie route en schitterend weer ,langs de rivier naar het noorden.

wat een schitterende natuur ,als je het hoogste punt heb gehad en afdaald

We rijden naar Puy en Velay en doen daar de boodschappen en rijden dan naar camping Vaubarlet fijne camping aan rivier en een lekker zwembad grote plaatsen en heel goed sanitair

We blijven 1 nacht ,want het blijft een rare streek wat het klimaat aangaat

het was `s nachts zo koud geweest en `s morgens vroeg ook we gaan naar de Bourgondië

mei deel 2   en hier gaan we verder.