15 febr. 2017  we gaan weer op pad ...lente willen we en die gaan we opzoeken.

Zin in zon en warmte, we hebben geen slechte winter achter de rug, viel reuze mee, veel zon een beetje sneeuw ,paar dagen vorst ,precies om de winter leuk te houden..Maar vers groen en bloemen en blauwe luchten dat willen we nu.

We vertrekken rond half elf de zon schijnt en we hebben zelfs mooi weer in de Ardennen met 10 graden.

tanken doen we in Martelange  scheelt toch altijd weer veel met Nederland

We nemen een pauze in Dunn-sur-Meusse..

het is zo lekker weer, je kunt zo naar buiten zonder je winters aan te kleden.

We rijden door naar Lac du Der,we hebben er altijd prettig gestaan vlak aan het meer,maar helaas teleurstelling ,overal hoogtebalken en op

1 parkeerplaats mag je staan tegen betaling.... het water zie je niet...

Omdat iedereen met verrekijkers en fototoestellen liep ,toch maar even uitgestapt.

En hoog boven in de lucht vlogen de kraanvogels terug van de overwintering

Zie je wel... het word lente..Honderden kraanvogels prachtig om te zien overal waar je keek

Het is nog vroeg en we rijden verder hier gaan we nu niet staan we rijden door tot Poligny parkeerplaats schuin tegenover de abdij....dit zal ook de laatste keer zijn ,er was een nieuwe camperplaats gemaakt mooi met grasveldjes...maar het vrachtverkeer maakte zo`n herrie op deze weg we waren vroeg wakker en hier komen we niet meer terug. We gaan niet tegen betaling van het verkeer genieten.

de camperplaats achter de oude parking was bijna klaar wat het gaat kosten geen idee??

16 febr `s morgens vroeg is het nog koud met 2 graden en een beetje nevel

9 uur vertrekken we verder richting zuiden alles natuurlijk binnendoor via Auxerre  met de nodige stops het is droog weer en dan is  het lekker om de benen te strekken rijden we naar Lempdes

Voor de camping is een camperplaats ...daar waren ze nu aan het werk, maar op de grote parkeerplaats ernaast voor de sporthal kun je ook goed en rustig staan ,met uitzicht op de weide met koeien en hè  de eerste madeliefjes zie ik

17 febr `s morgens rond de 0 graden en half 9 gaan we weer verder

We hadden nog het plan om de binnenlanden in te gaan, maar het is maar goed dat we dat niet gedaan hebben ...Want voor  we het wisten zagen we overal om ons heen de dikke mist,en reden er soms ook in.

Boodschappen doen in Millau nog mist ,we komen de winkel uit en de zon schijnt...heerlijk weer word het dan...Maar  de mist maakte het ook mooi

We zakken naar beneden en het word steeds warmer ,18 graden ...zonde om verder te rijden ,we zijn in de buurt van Lac de Salagou ,daar rijden we heen kunnen we genieten van het mooie weer het is inmiddels 18 graden...en voor het wisten was er weer de actie van de  watervliegtuigen  boven het water ,mooi om te zien

avondschemering over het meer

18-2 mooi weer lekker geslapen en we gaan naar de  municipal camping in Leucatte..Daar is een heerlijk warme douche ,  wel zin in ,en en ruimte zat natuurlijk nog...We hebben een mooi plekje met narcissen op de plaats en hebben er 3 nachten gestaan met het mooie weer zo vroeg en al lenteweer.

Mooi fietspad om naar de oesterrestaurantjes te fietsen bij het haventje

Voor 5€ eet je al een half dozijn oesters glas lekkere witte wijn erbij voor 1€...wat een prijsjes ..

21-2 we vertrekken uit Leucatte heel ver zullen we niet komen het word 19 graden en zon heel veel zon

In Bacares doen we boodschappen alle grote winkels liggen hier bij elkaar ,wel zo makkelijk.

En lunchen doen we aan de boulevard ,nog even lekker wandelen ..want waarom  haasten met zulk mooi weer...en het uitzicht op het Canigou gebergte in de  Pyreneën, is geweldig !!

We gaan door naar Trouillas , daar gaan we staan bij een olijvenboer die ook is aangesloten bij France Passion...een grote plaats waar je met 16 campers kan staan...tot onze verbazing stond er niemand ...dat is lekker uitzoeken dan ...We nemen plaats met het mooie uitzicht  op de Canigou en de amandelbomen die bloeien

We kopen wat lekkers ook al is het niet verplicht ,en genieten van het mooie uitzicht ,de bloemen ook de mimosa bloeit volop

Er is toillet, douche, wifi bij het woonhuis en een BBQ die je mag gebruiken .Een overdekte ruimte en je mag gebruik maken van diepvries en magnetron. wasmachine tegen betaling van 2 €...En verder sta je gratis en afgezette plaatsen ...wat een luxe .

Het werd die middag 21 graden  we zaten in korte broek ..heerlijk weer

Al dit moois laten we de volgende dag achter ons...waarom eigenlijk....dat vroeg ik me later ook af.

We vertrekken niet vroeg en  zijn binnen een paar uur aan de Baai van Rosas, wel binnendoor gereden via le Boulou.

Schrikken !!!! Overal hoogtebalken ..bah... Het was nog steeds mooi weer en we hebben even over het strand gewandeld en de enigste plek waar je nog kon staan was de parkeerplaats tegenover de camping..Die is gesloten konden we toch gewoon lekker buiten zitten ,voor ons is het geen optie om binnen te zitten met mooi weer.

23-2 we vertrekken en gaan richting Oropesa ,we nemen nu wel een stuk tolweg.

Kwart over 3 komen we aan bij de parkeerplaats ..en we schrokken ons rot ...druk...zo druk...verleden jaar stonden we er met 5 campers jaar daarvoor alleen...ik bedoel maar, als er dan bijna 40 staan ben je blij dat er nog een plek is...we hadden gelukkig wel plek aan de buitenrand en van niemand last keken het natuurgebied in

geprobeerd een overzichtsfoto te maken .onze camper zie je niet eens ...rijen dik

We blijven er maar 1 nacht en gaan dan voor een tijdje naar de camping

Camping Torre la Sal... èèn van de betere campings qua voorzieningen op dit gedeelte van Spanje

We gaan er v.n.l. heen voor het grote binnenzwembad van 25 meter lang

Alles is er, van kapper tot wasserette 2 restaurants ,3 mooie zwembaden

Ontzettend groot.

Ondertussen betaal je voor de meeste campings in Spanje 19€ per nacht... te gek aan het worden ,en er zijn er veel die het totaal niet waard zijn...Maar ze staan allemaal vol, ook nog nooit gezien zo bomvol als alles staat.

Maar gelukkig we hebben een plekje veel keus hadden we niet...een niet  al te grote plek lekker ingebouwd ..hahaha.. niks mooie uitzichten meer...Je moet wat over hebben voor het mooie weer...maar  verder hebben we genoten er staan veel bekenden , mooi weer gehad tot 27 graden aan toe, lekker gewandeld .Floor in zee, lekker gekookt ,winkel vlakbij  en dan al die heerlijke vis.

Naar de grote wok-chinees in Castillon..

Elke dag bijna aquajoggen of  vrij zwemmen

En na 15 dagen hadden we het gezien...Het is wel 15 =13 betalen...daar gaan we voor ,en dat was lang genoeg.

Tuurlijk naar de wok...voor nog geen 10€ je buik rond eten...Ik ga v.n.l voor de vis en schelpdieren allemaal lekker op de plaat ...en dan kan ik met mijn zoutarm dieet lekker uit eten gaan ..na 1 keer wisten ze al dat er geen zout bij mocht

Elke keer weer een feest om hier te eten...we gaan dan ook altijd met vrienden

Bij het Marina d `or complex is het altijd leuk wandelen in het parkje en in het natuurgebied aan de andere kant van de camping...je heb hier wat te doen..en dat vinden we wel belangrijk...Er staan natuurlijk bij de andere reisverslagen ook foto`s van Oropesa en omgeving.we zijn hier vaak geweest

En nog wat foto`s bij het natuurgebied

De BBQ  .haan en kip staan er klaar voor

We vertrekken op zondag ,er word slecht weer gemeld met veel regen en dat is hoorden we later ook gebeurt, en het rijd wel lekker om Barcelona heen op zondag , We rijden weer helemaal naar de Baai van Rosas om te overnachten op de plaats waar we ook sliepen toen we Spanje in gingen

Het is droog en nog vrij zonnig.

13-3

De volgende dag is het droog het waait wel hard ,maar we kunnen toch de mooie route langs de kust rijden richting Frankrijk

We zijn weer in Frankrijk ,ook weer mooi weer,wind is weg en we staan prachtig...... en we hebben weer uitzicht..We staan voor het strand van Argelles Sur Mer,

Bij èèn parkeerplaats was de hoogtebalk aan de kant en er was geen verbodsbord ..daar kunnen we mooi staan..er waren nog een paar campers

Waar precies haha ...die houden we voor ons zelf ik wil volgend jaar niet schrikken als het er bomvol staat.

We zien de Canigou weer terug ,nog steeds met een mooie top sneeuw

zonsopkomst... toch een keer op tijd mijn bed uit om het te zien

15 maart vertrekken  we ,binnendoor natuurlijk en stoppen even bij de visserhuisjes van Etang de Canet,mooi gebied, jammer  genoeg staan de flamengo`s helemaal aan de andere kant .

We zijn onderweg naar de wijnboer ook van France Passion... la- Redorte laatste keer ,deze mensen gaan met pensioen...en onder het rijden al die bloesem ...het is toch echt lente.

Lekker gewandeld lang het Canal du Midi

16-3

Heerlijk rustig geslapen  de volgende dag  gaan we nog eens naar Lac de Salagou, alles gaat weer binnendoor,proberen altijd nieuwe wegen en paden uit.

We zijn een maandje verder en wat was de natuur opgeschoten,

overal wilde orchideën,, wilde narcissen en blauwe druifjes en velden vol bloemen

"ons plekje" is nog vrij je heb er een mooi uitzicht op het dorp en het meer, veel zon  heerlijk lopen langs het meer..Hier kom je graag vaak terug

Na 2 nachten vertrekken we jammergenoeg door de harde wind (mistral) en dan sta je niet lekker .

we lunchen op een camperplek bij St Marting d-Londres, camperplek is goed genoeg om te eten en voor alles te legen en water te pakken.

We hebben nog even door het mooie dorp gelopen.

De benen  zijn gestrekt ,Floor is uitgelaten en we gaan weer verder

Door de mooie Cevennen ,rijden we naar de Forellenkwekerij ,deze staat in het France Passionboek...We zijn natuurlijk mooie plekjes gewend en dit is een grote parkeerplaats waar de Luxe wagens ook geparkeerd staan,

Zeker op deze zaterdag met het mooie weer. veel gezinnen die aan het vissen waren.

Wat rondgewandeld tussen al die forellen die in bronwater van 12 graden zwommen..

Gerookte forel gekocht ,het was niet goedkoop ,maar de eerste keer dat ik gerookte forel at waar geen zout aan was toegevoegd ,het was heerlijk..De lekkerste die ik ooit gegeten had...er waren ook wat hertjes op het terrein altijd leuk

maar `s avonds was iedereen weg en hebben we toch rustig gestaan en geslapen

19-3 2017

De forellenkwekerij ligt 15 km van Barjac, daar gaan we even door het dorp lopen en een bakker zoeken er is er èèn jarig en dan wil je wel wat lekkers bij de koffie..De omgeving is prachtig de rivieren en in de verte zien we toch de  hoge heuvels met sneeuwtoppen

heerlijk het slenteren op zondagmorgen door zo`n oud stadje

Niet te lang want we gaan door naar de camping in Grillon èèn van de weinige die in maart open is en een verwarmd toillet gebouw heeft

gratis wifi en goede ruime warme douches; Camping Garillon

ook broodservice en staat in de Acsi kortinggids,

De Mont Ventoux ligt niet ver weg ,en je kunt er heerlijk wandelen en fietsen ,stukje vlak gebied,met veel druivenvelden en lavendel...we zijn hier al vaak geweest maar nog nooit zo vroeg...Maar ook hier hadden we schitterend weer...Ook hier velden vol orchideën

En het is volop lente overal de bloesem de bloemen ... en daar gingen we voor weg ...de vroege lente

Na 3 nachten met mooi weer gestaan te hebben ,is de ijskast leeg er word minder weer voorspeld veel regen zelfs..we gaan naar de winkel ,bij het

Cave  Coöperatief wijn kopen voor thuis ; en dan door naar De camperplaats van de Wijnboer Lauribert, er een flesje witte wijn gekocht ...echt lekker,en nemen elektriciteit , het is niet meer zo warm en de zon word ook minder in de loop van de dag .`s Nachts hadden we inderdaad wat regen.En dan is het lekker het kacheltje aan en de tv.

Prima plek water en toillet legen gratis, elektro €3

`s morgens veel wind en niet warm met 14 graden

Om 10 uur vertrekken we en zijn van plan een flink stuk te rijden, we gaan richting huis.

We lunchen  op de camperplaats van Puy st Martin                             het is mooi weer de zon schijnt we nemen het er even van, lekkere lange stop en rijden dan door naar een camperplek van France passion

dit keer een slakkenfarm; Escargot de Prieure

een plek met fantastisch uitzicht op de besneeuwde Alpentoppen.

We hebben niemand gezien.. .We stonden nog niet stil en het heeft even met bakken geregend ook `s avonds

schitterend uitzicht en dan veel roofvogels boven de velden, magnifique.

24 maart vertrekken we rond 8.45 uur het is grijs ,regen en miezer.

Aan de Rhöne  bij de jachthaven waar ook een camping en camperplaats is gaan we lunchen ,fietspaden en wandelpaden ,mooi hier.Het is droog kunnen we even de  benen strekken...En bij de camperplaats kunnen we het toillet legen

Bij Valle Bleu

We rijden verder  binnendoor naar Chavannes sur Suran we zijn dan Lyon en Bourg en Bresse al voor bij...

De camping is nog dicht en gaan staan op de camperplaats

25 maart vertrekken we en het is mistig, we gaan nog een keer een stop maken op de camping van Arbois Les Vignes, deze municipal is open in maart .Het is ook mooi weer geworden en zijn er al om 11.15uur na boodschappen te hebben gedaan.

`s Middags gaan we een wandeling maken door het mooie dorp

Arbois is ook een wijnstad met veel wijnhuizen,we hebben nog lekker op een terras in de zon een wijntje gedronken.

Ook bekend om de kazen ...de Arbois kaas..die hebben we gekocht is heerlijk en de Comtè  en de Morbier echte Jurakazen zijn  niet te versmaden..mmmm...

Eind van de middag verdwijnt de zon en word het zwaar bewolkt

En aangezien het de volgende morgen ook zwaar bewolkt is vertrekken we.

We lunchen bij het kanaaltje  Thaon Les Vosges de camperplaats,het is ondertussen weer mooi weer geworden en zitten lekker buiten

We rijden daarna door naar Luxemburg ,en nemen de laatste overnachting op de camperplaats van camping de Fuussekaul mooie camperplaats met  water en stroom op de plaats ,lekker stukje groen om te zitten ,En aangezien we stroom hebben en ik nog een aubergine in de ijskast,maak ik nog een lekker ovengerechtje van gevulde aubergine.

nog een mooie vlinder ...lente is er nog steeds (dagpauwoog)

De volgende morgen reizen we naar huis lekker binnendoor  via Aubel, tanken goedkoop in Luxemburg .En een maal thuis kan het uitruimen en wassen weer beginnen

En het is ook lente thuis, de was kon allemaal buiten drogen; zon en een windje hielpen goed mee.

Het was een heerlijke lentereis met ook al zo`n mooi weer in Frankrijk,en daar waren we heel blij mee.

Naar Spanje gaan we  niet meer in de wintermaanden..veel te druk, campings worden veel te duur en hebben  weinig te bieden.

Wij vinden  €19 te duur om op kleine plekjes opgepropt te staan en

Torre la Sal heeft dan nog een groot overdekt zwembad, genoeg campings hebben niks te bieden...

Camperplaatsen(campings) in de winter staan ook vol...je moet zoeken naar een streepje zon omdat je omringd ben door campers die de zon wegnemen..

Zo gauw het weer wat rustiger word ,als  ook weer iedereen  naar Marokko kan gaan om te overwinteren (vnl de Fransen) Dan nemen we we weer een kijkje aan de Spaanse Costa`s..en de Portugese Algarve.

Dit is mijn mening...ik ga weg om buiten van het weer en de zon te genieten...wat waren we blij dat we we ruimte hadden in Frankrijk en ook mooi weer.

Maar verder was het genieten van alles om ons heen ,geen klaagzang we hebben het schitterend gehad met mooi lenteweer,en daar waren we voor weg.