We zijn in Sagres  `s morgens is het bewolkt en in de loop van de dag komt de zon door, Eerst lekker koffie gedronken met wat lekkers, Op de grote parkeerplaats bij het monument is genoeg plaats om te parkeren met de camper, wij hadden de camper neer gezet waar een paar jaar geleden het surfersstrand was ,druk was het er altijd ,maar dat gedeelte is helemaal veranderd en ook geen surfer meer te zien op dit stukje

die zitten nu tussen het monument en Cabo st Vincente

gebak was vijgen met noten ,echt lekker

In dit hoekje beginnen we weer eens bloemen te zien,na zo`n hete droge zomer lijkt de rest van Portugal dit jaar wel een woestijn ,heet dor en droog

Sagres en aan de andere kant zie je Cabo San Vincente liggen

Cabo San Vincento staat een worstenkraam die Letzte bratwurst vor America ,

het is Duitse herfstvakantie veel gezinnen met kinderen die  de worst eten ,ondertussen hadden we ook trek gekregen ,en ook wij namen zo`n worst met certificaat ,gewoon leuk om dat het ook mijn verjaardag is.En het is een echt lekkere worst ,normaal eet ik het bijna nooit

Even lekker toeristisch bezig geweest...Het is de meest westelijke punt van het vaste land richting Amerika

Mooi weer geworden en er moet toch weer eens gewassen worden we gaan naar de camping bij Luz ;Camping Turiscampo

Het is de beste camping van heel Portugal ,schitterend sanitair zwembaden

er werd gebouwd aan een overdekt verwarmd zwembad.

Mooi verzorgd terrein een terrassencamping , waar ook heel veel mensen zich al geinstaleerd hadden voor het winterseizoen.

Er is een winkel , kinderclub sauna ,kapper en fitnesscentrum

en in ene gedeelte van het toiletgebouw ,wasmachines en droogtrommels ,de was kon gedaan worden

Het weer is even wat minder we krijgen wat buitjes ,maar `s middags was de zon weer terug

Ik heb nog op een morgen naar het strand van Luz gelopen het is te doen ,maar wel weer klimmend terug

En lekker gezwommen in het zwembad ,de yacuzi was goed verwarmd

21-10-2017

Het is zaterdag en we weten dat er dan markt is in Lagos .

We parkeren de camper in de buurt van de haven niet op de camperplaats

Niet te ver lopen van het stadje en gaan naar de markthallen ,het is heel druk en buiten word churos gebakken,die nemen we ,lang niet gehad

Nog langs de rivier gelopen waar zigeuners hun spulletjes willen verkopen en dan koop je nog een leuk armbandje van kurk ,die zijn hier dan vrij goedkoop

en een beurs van kurk

In de vissershaven gaan we vis eten , lekker een grote tonijnsteak

je krijgt dat met lekkere aardappeltjes ,toch een aparte soort.

wat een mooie boom fantastisch mooie bloemen zitten er in,gewoon langs de kant van de weg in Lagos

De tonijnsteak paste nog net op mijn bord

Na het eten het is erg warm geworden ,gaan we naar het strand het grote Meia Praia strand genoeg parkeerplaatsen er langs ,je mag er parkeren alleen niet slapen ..In het begin toen we met de camper op pad gingen praat van zo`n 12 jaar gelden stonden we hier met zijn allen ,je kon eigenlijk overal vrij staan geen probleem, waar er nu honderd staan stonden we maar met een camper of 5

Wat dat betreft is er veel veranderd...maar we gaan lekker naar zee en  we hebben allemaal gezwommen en het water het is 21 oktober is fantastisch

De camperplaats van Lagos vinden we de ligging niet ideaal ,en we gaan naar Alvor, niet dat dat een mooie camperplaats is ,nee het is afschuwelijk ,maar de ligging bij het strand en het dorp is wel erg leuk Het kost niet veel

zonder electriciteit  4.50€..Maar met regen moet je er beslist niet zijn .

en er is een natuurpark , als je vroeg bent heb je het geluk ,dat je de lepelaars treft en andere vogelsoorten

Zondags is er ook weer een leuk marktje waar boeren hun producten verkopen, zelfgemaakte taarten ,churos ,en kaas heerlijke lepelkaas word  verkocht en nog maar natuurlijk ,

lepelkaas zeer jonge kaas die je uitlepelt en die is zo lekker, let altijd op de datum als je deze kaas koopt hij moet zo vers mogelijk zijn dan kun je lepelen

Het is nog steeds erg warm en `s middag gaan we naar zee,zolang mogelijk van profiteren

`s Maandags vertrekken we eerst wat lekkers kopen  het is 23 oktober onze trouwdag

En dan komen we op weer een plek wat we niet prijs geven ,meer mensen weten dit, het is niet helemaal geheim, maar er zijn zo weinig plekken waar je nog vrij kan staan .Dat we namen niet doorgeven en dat komt doordat er zoveel campers zijn bijgekomen ,en alles maar word genoteerd voor campercontact

Maar het is een prachtplek.

We hebben 3 nachten gestaan ,ik moet nodig eens naar de kapper,we gaan naar Silves ,daar waren we verleden  jaar niet geweest ,en daar zit vast een kapper.Vrij staan is er niet  bij ,er zijn 3 camperplaatsen in Silves ,een particuliere en 2 van de gemeente, èèntje aan de rivier daar gaan wij staan en èèntje bij het kerkhof.. kosten zijn 6 € per dag , zonder electra . douche apart betalen en er is een wasmachine,winkel op de hoek

En het is nog steeds heet ,gelukkig is er genoeg  ruimte we hebben er een plek voor en achter ons vrij...wij houden van ruimte om ons heen maar dat is bekend ,opgepropt staan is niet ons idee

Ik heb  een kapper gevonden ,het is een stuk korter ,ik kan er weer even tegen ,Silves is een gezellig stadje veel terrasjes, restaurantjes het oude kasteel (grootste en mooiste in de Algarve) mooie kerken genoeg te zien ,er komen ook busladingen vol mensen hier op bezoek

de Romaanse brug over rio Arade          koffiehuis onder gemeentehuis

het is weer klimmen naar boven ,zorg altijd voor goede schoenen als je een dorp ingaat je loopt vaak op gladde keitjes ,en omhoog gaat nog maar afdalen kan een probleem zijn...helemaal als ze vochtig zijn...Maar dan loop je door  smalle straatjes en er is zoveel te zien

We zijn al een keer in het kasteel geweest ,leuk om het gezien te hebben

beslist de moeite waard andere foto is gemaakt binnen in het gemeentehuis

Het is weer erg heet ,we willen wat natuurlijker staan en een grote boom voor schaduw, we gaan op weg naar Messines, we zagen al dat er geen water in de  rivier was, maar aangekomen op de Camperlaats was het een grote bouwput met grote buldozers met dito lawaai, waar je normaal mocht staan kan het niet meer , eigenlijk konden we nergens staan en ook geen schaduwboom

Omgedraaid  en weer richting kust naar Mikki`s Place to Stay

mooi plekje gevonden ,lekker ruimte en voor ons de zwemvijver ...ideaal veel gebruik van gemaakt met deze hete dagen .Heerlijk verfrissend water, de douche moet je tegenwoordig ook betalen ,als het zo heet is vinden we een koude douche ook lekker, Ik hoorde  al dat de warme douche niet fijn was of te heet of te  koud..

We blijven 8 dagen  we zijn Hollanders en de 8 e dag is gratis

We zijn hier al vaker geweest ,dat was altijd in de winter,en heb ik ook beschreven dat Mikki een Belgische getrouwd met een Nederlander ,kunstenares is ,ze maakt mooi dingen van keramiek..Er worden kruiden gekweekt voor thee of voor het eten

Er is gewoon veel te zien hier,Ook de Pizza avond is een aanrader,Arno bakt alle pizza`s zelf in echte pizza oven, onbeperkt eten en ook zoutarm ,als jet het even aangeeft ,lekkere salades en een heerlijk dessert toe ,muziek om te dansen ,topavond gehad

en toch 1 keer regen gehad

Ik kon me helemaal uitleven wat fotograferen betreft..Tussendoor gingen we nog boodschappen doen en even naar Armacao Pera ,terrasje pakken aan zee,want het bleef mooi weer en even rondgelopen

4-11

We vertrekken ,we hebben 8 dagen gestaan op Mikki`s Place en dat was in deze 3 maanden de plek waar we het langste stil stonden

We gaan even  bij Porches kijken een mooie klif met een schattig kerkje

Het ligt net buiten Armacao de Pera

We gaan weer naar ons plekje, kennisen komen er ook aan en het is gezellig

We blijven 2 nachten...en wat leuk de zwarte Ibissen laten zich zien die beesten zijn zo schuw en nog meer vogels het is in Portugal ook een vogelparadijs al laten sommigen zich niet graag fotograferen ze zijn zo schuw

Zonsondergang en de maan,schone luchten dat heb je hier ;geen industrie meestal zuivere wind van de oceaan

Na 2 nachten gaan we verder eerst even een stukje sightseeing en  rijden naar Praia Marinha ,wel èèn van de mooiste rotsstrandjes van Portugal

en idd heel erg mooi ,Via een trap kun je helemaal naar beneden ,maar het was nog niet echt laag water Er is een grote parkeerplaats waar je met de camper kunt staan en het is 6-11-2017 en het word nu gedoogd om te slapen hier.

We overleggen waar we hier na heen gaan en we willen eerst een kijkje nemen bij Algarve Motorhome Park Falésia...Maar jeetje we kwamen erop rijden en het stond mudje vol...we konden nog wel ergens tussen gaan staan maar we hadden het al gezien ,daar hebben we geen zin in

Wat nu??

Naar Route 66 ....Bij Moncarapacho

We werden hartelijk ontvangen door Chantal en mochten gaan waar we wilden

We zagen wel dat er hard gewerkt werd op het terrein

We gaan staan komt de eigenaar aan in zijn auto ,hij had  net die dag besloten dat alles ging veranderen ,waar we stonden moesten we het dubbele gaan betalen, de hond moest in ene betaald  gaan worden ..we mochten alleen nog op de zeer kleine plekjes staan we hebben nog 2 keer verkast voor we volgens de eigenaar goed stonden ,het was omdat het zo laat was en we geen zin meer hadden om weg te rijden....Maar de volgende morgen vertrokken en komen nooit meer.

We hebben hier altijd heerlijk gestaan en wilden nu ook een paar dagen blijven Helaas..Je betaald hier nog meer dan op een camping met 1 dames en 1 herendouche minimaal alles

We zijn vroeg wakker ...denk van de ergernis ,en gaan vlug douchen ,nu er misschien nog niemand wakker is ,en we hadden geluk, we waren ook al vroeg weg en gingen eerst maar even Tavira verkennen, voor de markthal was het nog iets te vroeg ,je kunt er wel je camper parkeren en je ben t zo lopend in het stadje

Er is ook weer een gedoogparking gemaakt waar je met de camper kan staan aan het water naast de overdekte markthal.

Het word weer klimmen

Maar dan kom je bij het oude fort waar een mooie binnentuin is gemaakt,en je heb een schitterend uitzicht

De echte kerststerren  en in de markthal  een lekkere koek gekocht ..en sinaasappelhoning ...ik neem altijd deze ..die is heerlijk

Aan de randen van het water veel watervogels en grote zoutbergen

Het is nog steeds stralend weer dat zie je wel aan de blauwe luchten en we gaan naar Manta Rota.

Altijd een lekkere plek gelijk aan de oceaan, aan de zeekant is het heel erg vol , we gaan aan de duinrand staan ook gras voor Floor en uitzoeken zon of schaduw,Jammer genoeg kwam er veel wind opzetten en ook nog kwalen jammer wel lopen op het strand maar niet de zee in

We blijven 3 nachten ,de bakker komt elke dag voor de verse broodjes ,De was word opgehaald en de dag erop weer opgevouwen afgeleverd

Sinds kort is er een Nederlander die in Manta Rota een wasserette heeft geopend

Een kleine supermarkt is er ,en je kunt heerlijk op het strand  wandelen