Veel moois gezien aan kerken en oude gebouwen ,we nemen weer even rust aan de westkust

een nachtje boven op de rotspunt bij Pedro do Moel,en 3 nachten Vieira.We hadden geluk prachtig weer,Mooie fiets en wandelpaden ,dorpje aan de andere kant van de rivier .Plek om te onthouden.

Figuera da Foz gingen we daarna bezoeken want de ijskast was weer leeg.Grote stad ,maar viel me toch wat tegen wel een mooi strand.Gedoogplek voor campers ,laatste parkeerplaats aan het strand.Fietsend kan je overal naar toe ook weer mooie fietspaden

Het lijkt net of we alleen staan maar we stonden met 5 campers en de laatse dag stond

het vol,maar aan de rivier en achter het duin de oceaan

Vrolijke kleuren

De vis word te drogen gehangen in de zon........en mooi gezicht hoe de  zee in de rivier komt stromen

en dan zit je lekker komt vlak over ons hoofd een kanariepiet over gevlogen en gaat is lekker zitten badderen ,gelijk heeft ie het is warm die dag

Zo mooi hebben we nog nooit gestaan op de parking van de Lidl wat een uitzicht over het grote strand van Figura da Foz..Oude monumenten zoals dit kerkje uit de 12 e eeuw is geen geld voor om op te knappen,en de was hangt gewoon op straat.

Over de brug kom je Figuera da Foz binnen,foto vanuit de jachthaven

We gaan weer verder richting Coimbra,er is daar een camperplek ,maar het is nog zo warm en benauwd en wilden niet opgeprikt staan ..we zoeken ons eigen plekje en waar??? aan de roeibaan net buiten Montemor O Velho,geen zin om te klimmen naar het mooie castello,maar hangen onder een boom aan het water....wat een ruimte!!! `s avonds kwamen de schapen langs ,heel veel ooievaars om ons heen.meet mijn buurvrouw.

Volgende keer als we langs komen gaan we al dit moois bezoeken en klimmen we tegen de heuvel omhoog

Coimbra

Studentenstad ...universiteitsgebouw in het vroegere kasteel,je moet echt goed te been zijn om weer helemaal naar boven te klimmen door de smalle straatjes met gladde keitjes.

mooie oude poortjes

hele oude kerk en de gratis camperplek op loopafstand van de stad

Langs de rivier    Mondego     naar camperplek Terra de Iguanas .Hier hebben Gerrit en Elly; 4 plaatsen op hun terrein waar campers kunnen staan er is douche ,toilet en wifi en de wasmachine mag gebruikt worden.We hebben er 3 nachten gestaan ,het weer kreeg een omslag regen en het werd kouder Het ligt tussen Coimbra en Viseu.Gerrit zorgt elke morgen voor de verse broodjes

Tegeltableau  op de openbare school aan de weg van de camperplek....heb het iets bewerkt dat de kop van de pauw iets beter te zien is

De buurt de Beira provincie is ruiger en ruwer,huizen worden van graniet gemaakt ook veel zie je hier in terug in de kerken

Blauwe regen veelvuldig te zien in deze tijd

We gaan weer verder ,de natuur word ruiger ,veel rotsen we rijden vlak langs het Estrellagebergte,niks warm meer...Het gebied doet ons denken aan Caussus in Frankrijk .Ook hoogte en al die rotsen zelfs eind april zit er nog geen blaadje aan de bomen..Maar we hadden wel een leuk plekje gevonden aan een beek in Moinhos de Aveia heerlijk geslapen ,en `s morgens hoor je alleen de beek en vogels

We hebben een koude nacht gehad en dan gaat de kachel aan ,en dan gebeurt er niks meer ,gas is op,richting grens en in Spanje gasfles omgewisseld ...Bij Vilar Formosa het mooie betegelde  station is prachtig .Waar we niet bij hebben stil gestaan is dat je hier op 800meter hoogte bent en dat is een stuk kouder dan aan de kust of de Alentejo.

Hier waren we 2 maanden daarvoor de grens over gegaan om naar beneden naar de Algarve te trekken .Het rondje was volbracht.Nu nog wat noordelijker

Wij rijden nooit tolwegen wij gaan slingerend door het landschap, de brug is de tolweg

We hebben Almeida bezocht de vestingwerken en kazematten,jammer genoeg begon het te regenen..Langzaam gaat de Beira over in de streek van de Douro waar druivenvelden worden afgewisseld met olijfboomgaarden,prachtige streek

Onderweg nog een kerk bezocht ,de tegeltableaus en het graniet aan de zijkanten

de stuw in de Douro

We hebben overnacht in Freixo Espada a Cinta..Gratis camperplek  met elektriciteit..is de  poort niet open ,die kun je dan zelf opentrekken ..en wat hadden we een mooie regeboog na een plensbui

Het gaat verder naar het noorden ,als je een natuurliefhebber ben is het schitterend ,we rijden vak langs de  grens en overal zie je de overblijfselen van de uitkijktorens van de Castello`s die hier overal gestaan hebben

Weer een leuk slaapplekje  gevonden ,de laatste in Portugal aan een meertje een Picknickplek wat staan we weer leuk. De schapen komen langs met 7 honden ik bleef maar ff binnen met Floor ,en in een hoekje zag ik in ene kleine paarse bloemetjes ..het bleken bosviooltjes ,in Nederland zeldzaam en ik zag ze ook voor de eerste keer

Ik was `s nachts ziek geworden en eigenlijk wilden we dit kasteel in Braganca nog bezoeken ,maar ik had er geen fut voor .Doen we een ander jaar .te koud in het noorden om ook te blijven hangen .Braganca ligt echt aan de noordgrens met Spanje ..We verlaten Portugal en nemen 1 overnachting in Burgos ,om de volgende dag door te gaan naar Frankrijk

We hebben een paar mooie maanden doorgebracht in Portugal ,veel gezien v.n.l mooi weer gehad.Bewust hebben we stukken overgeslagen,dat is een mooie gelegenheid om volgend jaar weer terug te gaan .We blijven wel langer in het zuiden dan,want eenmaal noordelijk kom je ook op hoogte dat hebben we ons niet gerealiseerd ,en word het veel te koud.In de Algarve heb je mooie camperplekken waar je staat tussen de 4,5€ tot 8€ met stroom ook stadscampings betaal je niet meer.Er zijn nog wel plaatsen waar je vrij kan staan ,maar je moet niet raar opkijken als je word weggestuurd.Buiten de  Algarve kan je je plekje uitzoeken  of op reguliere camperplaatsen  vaak ook gratis,gedoogplekken en  de plekjes die je zelf  vind...en we houden ook mooie plekjes voor onszelf.Bij Almeida zagen we word ook een camperplaats gerealiseerd  voor de brandweerkazerne  ...een hele mooie was nog niet klaar toen wij er waren en zo zijn er vele plekjes die er bijkomen ...heerlijk camper en vakantieland .Tuurlijk zijn er ook campings en campings met Ned. eigenaren ,kijk niet raar op als ja na 1 maart al meer dan 20 euro moet betalen.Wij vinden dat belachelijke prijzen .het leven is goedkoop in Portugal ,vlees en vis spotgoedkoop zelfs.op terras een kop koffie drinken heb je al vanaf 40 eurocent.

De mensen zijn ontzettend vriendelijk en behulpzaam.

Geniet er ook van alle boemen ,velden vol.Ja Portugal heeft ons hart gestolen ,en blijven daar naar terugkeren .En we zijn al heel wat keertjes hier geweest

We hoeven nog niet naar huis we gaan nog een maandje Frankrijk doen het is eind april begin mei ook mooi weer daar