Het is 10  maart en we gaan weer op pad ,,na een paar dagen te hebben uitgesteld door de sneeuwval in de Ardennen en Frankrijk ,ziet het er nu eindelijk goeden zijn de weersvoorspellingen ons gunstig 11 uur vertrekken we van huis,en in de Ardennen zien we nog genoeg sneeuw liggen..

We tanken in Luxemburg ,wat lekker goedkoop nog 0,85 € dat is leuk tanken .

We rijden door naar Gurgny een camperplek aan de Yonne..Het is donker,en helaas de camperplek is afgesloten ze zijn er aan het werk om er een betaalde plek van te maken ...jammer is dat ,bij de kerk is een parkeerplaats daar konden we wel stoppen om te slapen.In het donker gaan we niet verder zoeken

Volgende morgen vertrekken we rond 8 uur ...niet veel later komen we een leuk dorp tegen met een markt een camperplek even stoppen om het te bekijken

Niet te lang blijven we er hangen ,we willen naar Oradour sur Glane.

We waren `s middags op tijd en er was plaats op de parkeerplaatst dat is niet ver lopen van het oorlogsstadje.Het is echt heel indruwekkend wat je daar ziet,alles is gebleven in de staat zoals het 10 juni 1944 is achtergelaten .vernietigd en iedereen vermoord....Ik heb een aparte fotopag, gemaakt waar veel te zien is

Oradour sur Glane ..de foto`reportage

Oradour sur Glane heeft een mooie camperplaats waar je gratis kan staan ,ondanks dat het nog winter is en koud staan we er toch met 7 campers

Volgende dag rijden we tot het meer van Leon in Le Landes.Camping en camperplek is gesloten maar op de parkeerplaats bij het meer ,sta je heerlijk rustig en kun je fijn wandelen .We staan er vaker,`s morgens een beetje mistig en nog even  bij het meer van Souston gekeken daar was de betaalde  camperplaats helemaal vol op 13-3

Wat rondgelopen en besloten we gaan toch maar door te gaan naar Spanje,we pakken een stuk tolweg want rond Biaritz en st Jean de Luz  is het niet meer te doen om binnendoor te rijden het scheelt zo een uur...we gaan uit eindelijk stoppen in Torquemada  een kleine camperplaats in Spanje Vlak voor Palencia voor max 7 campers waarvan 4 mooie plaatsen.Leuk klein dorp waar je zeer rustig staat om te slapen, en even het dorp te bekijken met de mooie brug  de kerk en de ooievaars.We stonden er uiteindelijk met 5 campers

We vertrekken de volgende ochtend vroeg we willen in ene keer door naar Portugal,We tanken in Spanje nog een keer voor 94eurocent en kopen een nieuwe gasfles ,hij is juist de dag ervoor leegegaan en  we hebben nog steeds koude nachten een gasfles kostte aan de grens 11.30€

We rijden naar de camperplaats in Benquerenca,schitterend weer mooie plaats  drukker als de laatste keer want toen stonden we alleen ,maar ruimte zat nog steeds. dag erop nemen we rust ook al is het een koude grijze dag  met soms regen...We wilden daarna weer verder maar toen de mist optrok werd het zo lekker weer we blijven staan ...korte broek kon aan ,in de verte zie je de besneeuwde toppen van de Serra de Estrella

Je staat er gratis ,toiletten water koude douche ,  afwas en je kunt  de was doen het kost niks.In het dorp dat vlakbij is kun je je brood en wat groente en kaas kopen ,een klein winkeltje .tijd heeft stilgestaan...Ik houd wel van die dorpjes .Het is nog zo puur ook hoe de mensen leven

Voor het eerst weer de mooie blauwe eksters gezien ze waren met een grote  groep;alleen in Portugal en Spanje komen deze voor ook veel  Europese kanaries die er vrolijk op los fluiten

ook onze Floor kon lekker zwemmen in de rivier

Het is er doodstil en we hebben er 4 nachten gestaan nachtvorst dat wel maar een paar uur later stralend weer en kon je buiten zitten ,daarna begon het te regenen voor ons mooi om verder naar het zuiden te gaan.

We gaan naar Estremoz,op het grote plein in de stad gestaan ,bij aankomst nog regen maar tegen de avond word het droog en zijn we naar boven geklommen naar het oude stadsdeel met kasteel en muren

Dan denk je slapen op het grote plein ......maar ondanks dat prima geslapen en niks gehoord ..Ook niet dat er nog een markt is opgezet ,dat was een leuke verrassing

De scharensliep of messenslijper...alles op de fiets hoe leuk

appels peren of bananen per emmer ,de emmer krijg je erbij...wilde asperges ...die zijn heel erg lekker

Marmer; de hele omgeving van Estremoz word marmer gewonnen ,grote bergen afval zie je dan ook en er word natuurlijk veel moois gemaakt van het marmer

We hebben heerlijke kaasjes gekocht vreselijk lekker churros gegeten ,echt de lekkerste die ik ooit gehad heb ,.Lekker geslenterd en daarna gaan rijden door de Alentejo ,beetje toeristisch ,heerlijk door de mooie omgeving.

We gaan eerst naar Vila Vicosa we willen het paleis bezoeken..De camper parkeren we naast de stadswallen.Het grote paleis is te bezoeken ,maar onder begeleiding van een gids en jammer genoeg mag je er geen foto`s maken.Wel onder de indruk van de rijkdom waar de de laatste koningen van Portugal gewoond hebben,De keuken zo groot met al die koperen pannen prachtig!!Een grote eigen kerk hoort bij het paleis...wat een pracht en praal

de knoop van het huis Braganca boven de poort

de oude stadswallen van Vila Vicosa aan de linkerkant kun je staan met de camper

een heel oud kapelletje in het dorp ,maar een paar uur open,vanwege de zon die anders het schilderij beschadigt ,werd ons gezegd

19-3 2016 Het is geen formidabel weer,`s morgens gelukkig droog gehad  maar `s middags regen en zelfs een flinke hagelbui,we rijden een toeristisch route door de Alentejo richting Monsaratz..Het was druk de officiele camperplaats was vol we gingen een etage lager staan ,Mooi uitzicht ,we kregen als kadootje nog een mooie regenboog..Het was te slecht weer om het oude dorp te bezoeken, dat deed ik de ochtend erop toen het droog was..Heel vroeg ,en lekker rustig

`s morgens vroeg loop ik door Monsaraz..doodstil ik kwam niemand tegen alles nog gesloten...Stevige klim nog.De vergezichten zijn magnifique

Weer lopen genieten van alles en we gaan weer een stukje verder...we komen wat rotondes tegen en wat leuke beelden en kunstwerken...Kunnen ze in Nederland nog wat van leren...je ziet veel monumenten in Portugal ter ere van de brandweermannen..Deze bij Monsaraz is werkelijk schitterend

We gaan voor 2 nachten naar de stadscamping van Castro  Verde..We komen hier vaker,even ruim douchen en de was doen,internet ,en stroom moet opgeladen worden...en aan de andere kant van het dorp voor  het eerst gezien dat de molen draaide,ook niet geweten wat een herrie of dat maakt

22-3

We gaan naar de kust we willen het wat warmer krijgen en vooral `s nachts.We gaan kijken bij  Praya Grande de Pera....eerst op de grote parkeerplaats was nog druk,beetje rondgekeken en een mooi plekje gevonden in de duinen.We zaten uit de wind ,mooi weer.na 2 dagen boodschappen gedaan toilet verschoond en water gepakt op camperplek Gale  3.50€ en weer terug ,ons plekje was nog vrij ; 22 graden ,Floor gaat maar eens de oceaan in.We hebben er ook de paasdagen gestaan ,het werd wel steeds kouder zelfs 8 graden `s nachts overdag 18 graden...Mooi natuurgebied waar je op uitkeek ;flamingo`s lepelaars zwarte ibis en nog veel meer natuurlijk. Wat een heerlijke stek 7 nachten gestaan...Aan èènkant de oceaan en aan de kant het natuurpark.

de meeste vogelfoto`s komen op de aparte vogelpag.

purperkoet ;zeldzaam vogel staat symbool voor het natuurgebied Rio Formosa

Na de Paasdagen gaan we naar Mikki`Place to Stay.Het word weer tijd voor de wasmachine en stroom.Mooie grote camperplek (camping)Er staan ook caravans met voortent.Er zijn problemen met de papieren.politie is op het terrein geweest en we mogen alleen op het achterste gedeelte staan.De meeste overwinteraars zijn weg en het is er lekker rustig. Mooie ruime plaatsen grote  douches met goed warm water.De eerste dag kost 10€ de dag erop is het 7.50€ met stroom.

Mikki`is kunstenares en dat zie je overal terug,de plek ziet er ook sfeervol uit met al het kleurrijke keramiek

ik heb er 2 collages van gemaakt ,er is een grote natuurlijk zwemvijver

Na boodschappen te hebben gedaan de Aldi ligt vlakbij gaan we weer naar het mooie plekje aan  de Praya Grande ...ons eigen stekje is  nog steeds vrij ...we gaan er weer lekker staan.

3april komt er een weer omslag het is bewolkt we gaan maar eens shoppen in het grote winkelcentrum van Albufeira..  koffie gedronken met een lekker slagroomgebakje ...en `s middags gewokt in de foodcorner...we kwamen buiten en de zon scheen weer,op weer naar ons mooie rustige stekje

Totaal hebben we 10 nachten gestaan bij Praya Grande,geen èèn keer politie gezien,je staat er heel rustig al komen er wel veel auto`s langs met mannen die een stukje verder hun homo trefpunt hebben...Geen last van  gehad,van mij mogen ze.De laatste nacht weer regen

De laatste ochtend dat we er stonden had het `s nachts geregend ,beetje mistig dat leverde dit plaatje op ;mijn uitzicht

schapen kwamen ook nog regelmatig voorbij,leuk hoe de koereiger probeerde zijn evenwicht te houden op de rug van het schaap

Het gaat regenen en besluiten nog een paar nachten naar Mikki`s place to stay te gaan, het is maar een paar km rijden en we staan weer leuk.

Omdat we toch regelmatig koude nachten hebben gehad ,is de gasfles weer leeg die gaan we vullen in Bouliqueme voor 80cent de liter.We rijden door naar Paderne waar we koffie gaan drinken,Het is geen lekker weer koud ,wel veel plaats  nu de meeste overwinteraars naar huis zijn .

De laatste keren kon je nog geen plek krijgen ,na de koffie rijden we via een mooie weg naar Alte .Wat staan er mooie donkerrode klaprozen onderweg...en wat is Alte een leuk dorp met een mooie bron .Nadat we door het dorp zijn gelopen en het water te hebben gevolgd rijden we naar de begraafplaats (gedoogplek)er stonden nog 3 Fransen ,zelfs 1 met windscherm..moet niet gekker worden.

We hebben een mooie plek met schitterend uitzicht en gaan beginnen aan de af daling richting waterval...die is heel mooi,maar die klim terug  pfffffffffffff.

We zijn er gebleven en hebben er heel stil geslapen.

Na een koude nacht 8 graden ,zakken we weer af naar de kust naar Manta Rota...mooie plaats wat een mazzel vooraan aan het gras met mooi uitzicht,mooi weer hebben we gehad echt strandweer.

De camperplaats kost 4.50€ en stroom 2.50€ voor 12 uur...zonnig weer ,wij hebben geen stroom nodig gehad ,zonnepaneel deed goed zijn werk

Floor geniet van het zeewater                                hier begint ook Rio Formosa

Mooie wandelpaden en 1 naar een beek,daar lag deze moederschildpad  met kids te zonnen..  dat vind ik echt leuk om tegen te komen is zo`n zeldzaamheid...Je weet dat ze er zijn maar zien???

Het is lente

9april... Na 3 nachten gaan we naar Vila Reaal ST Antonio,voor maar 1 nacht, alleen voor het stadje in te gaan ,zo`n mooie camperplek is het nu ook weer niet...En we weten het word de komende 2 weken slecht weer in Portugal en in Spanje goed weer ,en hebben besloten naar Spanje te gaan...Geen zin in zo`n lange periode van slecht weer...we willen toch echt wel droog zonnig weer.   Het stadje is gewoon leuk je staat aan het water,`s nachts begon het te spetteren

op de weg werden we opgehouden door de Zigeuners.  2e foto ...C.P

Ook op deze C.P betaal je 4.50€  en 2.50€ voor de electra voor 12 uur

10 april `s morgens het  regent verlaten we Portugal,het is ook niks warm.Bij Sevilla  is het 11 graden  we rijden door tot Malaga...veel te koud in de bergen Het scheelt zomaar 10graden weer beneden aan de kust net voorbij Malaga ,waar we bij Torox aan het strand de stop maken , 21 graden ,we stonden lekker uit de wind...`s avonds nog donkere luchten maar we houden het droog

De volgende dag rijden we een stuk de kustweg af ,zeker bij Nerja is dat erg mooi,ook een stuk snelweg,wilden toch een stukje opschieten ,Bij Motril zagen we op de heuvels de sneeuw liggen.Goed dat we niet via de bergen naar de kust zijn afgezakt,hadden we echt slecht weer gehad,

We stoppen rond 15.00 uur bij Villaricos  een strandparking (gedoogplek ) er staat een harde wind, wel lekker geslapen ernaast ook een lagune met weer mooie flamingo`s..

De volgende dag gaan we weer een stukje verder en rijden langs de kust,mooie kustweg met dito uitzichten,mooie kleuren van het zeewater

We rijden een stukje door en komen bij een prachtig gelegen (gedoogplek)   deze moeten we onthouden we hebben hier koffie gedronken en een tijdje gestaan ,mooi weer daar moet je van genieten Playa Caroline...aan de ene kant ook grotwoningen boven zee in de duinen

je kijkt uit op zee                                           andere kant op de bergen ooit                                                                                    woonden hier mensen..mooi                                                                                     woonden ze,nu verpauperd

Echt even zitten genieten hier ,we gaan weer en stukje rijden en lunchen bij Mazaron,en nemen ook water in ,dat was de reden dat we ook niet konden blijven staan

WE gingen naar Mar Menor naar een camperplek ,maar die was er niet meer,dan wat anders verzinnen want we waren het zat en wilden niet ver meer rijden   We  zijn naar de parkeerplaats gereden van de Salines San Pedro,er stonden verschillende campers,Mooi om te staan wel onrustig toch veel verkeer  en vroeg wakker omdat er heel vroeg werd begonnen bij de zoutverwerking.En ook hier weer de Flamingo`s en een speciaal soort eend

mooie zonsopkomst ,belooft weer een mooie dag te worden

We gaan nu naar Castellon,niet langs Benidorm en Oliva maar een een grote boog erom heen.Het houd zo op ,druk en we  houden niet van al die hoogbouw..We kwamen bij de nieuwe camperplaats van Castillon...ojee dat is schrikken ...dat is een parkeerplaats,je kan je kont niet keren..dat is niet aan ons besteed zo opgepropt staan en het was vol hoor ,veel mensen vinden het schitterend..(Wel alle voorzieningen en gratis)We zijn naar het Palmenstrand gegaan ietsje verderop ,en daar stonden we geweldig ...politie kwam 2 keer per uur langs en er werd niks gezegd.Er stonden nog een paar campers

Lang genoeg gezworven ,het word tijd dat we een tijdje stilstaan ,zeker mijn gezondheid zegt; tijdje staan blijven .Het is mooi weer en we kiezen voor camping Torre la Sol2 .Mooie ruime plaatsen goed sanitair,Groot binnenbad ...en daar ga ik voor; lekker zwemmen en aquajoggen ,Het grote mooie buitenbad is ook al open.Aan het strand gelegen ,ook goed voor Floor kan ze zwemmen een hondendouche  voor het zeewater er af te douchen ..wat een luxe..Nordic Walking  langs het strand.

net buiten de camping oude vissersdorpje Torre la Sol

Als we hier zijn gaan we altijd naar de wok Reaal in Castillon..geweldig wat een keus en lekker ... en nog geen 10€ .

Ik ga ook nooit meer naar de Wok in Nederland..vers  spul voor de plaat ,de BBQ de Wok of klaargemaakt ..heerlijke salades,al  die schaal en schelpdieren en vis ook vlees natuurlijk een geweldig toetjes  en ijsbuffet

het is lunch ,diner en de volgende morgen zit je nog vol...De bordjes zijn mijn bordjes nog aangevuld met mie of rijst en verschillende groentes..en maar niet allemaal neergezet

Ik kwam er nog wat vogels tegen ...hieronder de putter

En in het riet de Stelkluut

stralend weer,en een heel kalm zeetje

We hebben hier 2 weken fijn gestaan  `s morgen nog naar de aquagym geweest ,daarna van de camping af en een stukje verder (toch slecht weer)

gaan we een nachtje vrij staan bij het natuurpark bij Torre La Sal  en vrij uitzicht naar zee.ontzettend veel zwaluwen rusten hier uit

Dag erop het is 29april is het mooie weer teruggekeerd en we gaan naar Peniscola naar camperplaats (camping) La Volta.Zon schijnt volop en we nemen geen stroom en staan voor 7€ per nacht.We gaan op het campinggedeelte staan ,staat iets natuurlijker met bomen en gras...camperplaats gedeelte steentjes en dicht op elkaar in lange rijen.

Lekker fietsen langs de boulevard naar het oude stads gedeeelte en lekker eten bij de pensionades (veel wind)Het is echt een toeristenstadje ,maar voor een paar dagen erg gezellig

we zijn gek op inktvis en visjes we maken het zelf ook regelmatig klaar

http://zoutarm-maar-wel-lekker.jouwweb.nl/lekker-koken-op-de-camping  daar staan veel recepten met vis...mijn kooksite.

Na deze drie nachten gingen we naar campercamping ;Playa Fiësta Las Moreras

Verwacht er helemaal niks van ,we hadden een schitterende plaats de mooiste van de hele vakantie ,Maar het is een groot huttendorp met appartementen,, slecht sanitair..er waren maar een paar douches open.raadzaam om je eigen toilet te gebruiken .voor een paar nachten leuk ,je kunt er wandelen ,naast gelegen strand bij camping Torre la Sol kun je goed de zee in .voor deze camping alleen met waterschoenen ,pas op voor de hond  er zitten veel water egels tussen de stenen..WE waren er voor 1 nacht 12.45€ kwijt

We staan vroeg op want we willen doorsteken via Andorra naar Frankrijk