24-10

WE komen aan in Serpa op de camping..we staan nog niet of het begint te regenen...

niet erg we hebben stroom alles opladen ,laptop aan ...fototoestel eraan  foto`s bekijken .

Dan lekker aan de site werken alle tijd voor met dit weer. Ook wat werken met Corel psp halloweentijd ...leuk om  creaties te maken

`s Nachts gaat het echt spoken; bliksem en donder...en dan de regen met bakken kwam het uit de lucht.

Volgende morgen was het ff droog ,zwaarbewolkt dat wel ..maar het viel mee

Wat losse buitjes ,konden toch nog even het dorp in ..kaas olijfolie kopen,net terug ...begon het weer te plenzen

26-10

De volgende dag zon....en warm 27 graden tot diep in de nacht alles open en korte broek aan

Er zijn  2 kaasfabriekjes (schapenkaas) in het ommuurde stadje...en neem van mij aan die is lekker....broodje kaas  en dan honing...mmm.

Wij houden het meest van de iets jongere kaas

Ook de kleine gebakjes op basis van gezoete jonge schapenkaas...die zijn toch lekker,er is  èèn bakker die ze nog maakt...Zijn we hier, worden ze ook gelijk gekocht.

Na 2 slechte dagen kregen we tropische dagen tot 30 graden ...veel te mooi weer om te gaan rijden...de drie nachten die we wilden blijven werden er 9 ..

Het is ook gewoon relaxed hier het dorpje de omgeving ...je loopt de straat uit en je ziet Beja op 22 km verder liggen,ook in het buitengebied is het lekker wandelen

Camping is niet duur raar bedrag €10,05 per nacht

De naam van het zoete gebakje gemaakt van zoete verse schapenkaas een kleintje bica (koffie) erbij

en dat is genieten..mmm....

De camping is best wel gezellig om te staan winkels op de hoek restaurantjes ,het mooie dorp, alles wat je hebben wil .

De camping bied geen luxe, de grond is hobbelig en ongelijk ,het sanitair is schoon en de douche warm ...zeer warm...geen afgezette plaatsen je pakt wat je nodig heb.  het bijzondere is de oude watermolen (ruine) op de camping...verder is het ook kleinschalig

Het stadje Serpa is ommuurd met een castello ,museum ,souvenierwinkels met van alles te koop uit de regio......

De mooie Bejatorens voor je het stadje ingaat is indrukwekkend net als het aquaduct.

Steeds staan we weer verbaasd over de zwembaden die deze dorpen allemaal hebben ...grote buitenbaden en binnenbaden...kost ook bijna niks om te zwemmen..wel een badmuts verplicht

blik op Serpa

van l.n.r. olijfolie gekocht hier..de peperbus schoorstenen en zowaar een peperboom

kerkje naast de camping ...mooi verlicht

Zeer oude tot 1000jaar olijfbomen

verschillende schoorstenen..."peperbusmolens"

als je een tijdje staat hoop je ook weer wat leuke vogels tegen te komen ....en ja hoor hoop herrie en daar kam een groep blauwe eksters over...en dan kruipen ze met zijn allen in de boom bijna niet te zien

wel veel kabels..maar de Iberische Klapekster                 de putters

tjiftjaf

roodborsttapuit

Was een relaxte tijd in Serpa ,en nu gaan we eerst tanken in Spanje en een nieuwe gasfles halen...daarna gaan we een stukje noordelijker na een mooie rit naar het stuwmeer van Alqueva bij het plaatsje Estrela...op de parkeerplaats zelfs is geen verzorging in het dorpje  is water te krijgen bij het openbaar toilet.

We zijn verbaasd ,er is niemand alle plaats voor ons dus we settelen ons lekker neer en hebben een mooi uitzicht en `s avonds een prachtige zonsondergang..heerlijk rustig geslapen en `s morgens komt de bakker langs ,wat een luxe.Daarna nog even het dorpje en alles verkend...Het is klein en verder smalle straatjes omringd door water

onderweg kom je weer een apart soort koeienras tegen...mooie beesten met die horens

mooi uitzicht over het meer van Alqueva ook bij dit stuwmeer zie je dat het water erg laag staat

genieten vaan de ondergaande zon

Estrela en omgeving

In de loop van de ochtend gaan we rijden en onderweg zien we een bordje met camperplaats aangeduid bij Luz op de route naar Monsaraz...Dat komt goed uit...kunnen we het toilet verschonen,mooie camperplaats bij het dorp en met mooi uitzicht...niet zo mooi zoals wij gestaan hebben natuurlijk...maar dat was een vrije plek

We gaan weer verder naar Monsaraz, laatste keer was het zo`n slecht weer,nu ff lekker door het dorp slenteren en lunchen op de camperplaats met alweer mooi uitzicht...in de kerken mocht niet gefotografeerd worden....raar is dat overal kan het bijna ...in de meest mooiste kerken kun je fotograferen wat je wil,Maar verder mooi stadje hoog op de heuvel aan de Guadiana rivier (in `t  andere reisverslag staan ook veel foto`s van Monsaraz)

Na de lunch gaan we weer naar een vrij plekje die we ook voor ons zelf houden...er stonden Engelsen die zo verbaasd waren dat wij dit plekje konden ,ze stonden er al 11 jaar en ze hadden er nooit een camper gezien ...ook die hielden hun plekjes geheim...ook zagen we weer een mooie zonsondergang

4nov.

De volgende morgen is het zwaarbewolkt en er vallen zelf wat regendruppels, we gaan naar Evora,we komen langs Redondo en daar is een hele grote camperplaats veel watertappunten ,toilet kan geleegd worden

de douches en toiletten  zelf waren gesloten ,misschien alleen hoogseizoen open ,dat weten we niet...het is geen mooie ligging maar wil je de stad bekijken sta je goed hier ,je loopt er zo naar toe

Toen we aan het rijden waren kregen we een WAUW moment...we wisten niet of we het goed zagen ...stukje verder konden we de auto draaien en een stukje verder weer.(rondje) .en we stonden langs de kant van de weg in de berm stil om die gieren in het wild even goed te bekijken ..ze stonden bij de zwarte varkens. Hoe vaak zou je dit nog zien zoveel gieren een stuk of 15 zo dichtbij...Mijn dag kon al niet meer stuk en we gingen nog naar Evora

In Evora is het niet zo lekker weer, en de kerk met de Capela dos Ossos is gerestaureerd en gaan we bezoeken,je betaalt entree om de capela dos Osos te bezoeken en er is gelijk een heel museum wat je kunt bezichtigen...Veel kerststallen uit de hele wereld en de Alentejo zijn te bezichtigen

Daarna kom je beneden en ga je  de kapel in met alle schedels en beenderen van bijna 5000 monniken...heel bizar

De naast gelegen grote kerk is gratis te bezichtigen en ook echt de moeite waard

Het is nog steeds zwaarbewolkt we gaan nog even de stad in...we waren al een paar keer in Evora geweest,maar deze kerk voor het eerst gezien

Het is een historische stad met nog Romeinse overblijfselen

heel veel van kurk word aangeboden..ik ben er zelf ook gek op en heb wat sieraden en een tas

We hebben nog wat gegeten ,het begon te regenen en wij vertrokken naar Estremoz...naar de markt van zaterdag en overnachten op het grote plein

s `nachts veel geregend ,`s morgens vroeg droog toch nog even over de markt

Omdat het de hele dag gaat regenen en we toch alles willen opladen gaan we naar de Alentejo camping vlak bij Everamonte een .Ned. camping.. SVR Normaal zouden we er nooit meer gaan staan, aan die drukke weg gelegen ,maar het is weekend en hopelijk rustig en minder vrachtwagens,verder een hele mooie camping met fantastisch sanitair ..maar de ligging....jammer, want je kunt er heerlijk wandelen. camper 2 pers..€9 en de elektra €3

We blijven 1 nacht en de volgende ochtend schijnt de zon wel koude nacht 3 graden het winterdekbed hebben we klaargemaakt voor de koude nachten...het mooie zomerweer is echt voorbij... we gaan naar Elvas

je kunt de camper goed parkeren op de grote parkeerplaats achter het aquaduct...ook om te slapen sta je hier rustig

als je goed kijkt  zie je onze  camper staan...wat een giga bouwerk is dit aquaduct

We hebben nog door de binnenstad van Elvas gelopen,viel wat tegen

En na eigenlijk  2 niet te rustige nachten ...willen we heel stil staan en dat hebben we gevonden...heel stil ...we houden ook stil waar het is..Ook hier in het barragem veel te laag water

Rustig geslapen hebben we ,het is nu koud `s nachts maar met het winterdekbed en de kachel aan is het heerlijk,de zon schijnt en we gaan de tocht maken naar Marvao, door het mooie natuurgebied Parque Natural da Serra de São Mamede.

In de verte zien we Marvao liggen hoog op de top ook wel adelaarsnest genoemd, Er is een camperplaats waar je kan parkeren ,en er staat een picknicktafel voor je klaar en de voorzieningen zijn er.Balken op de grond markeert je plaats..de plaatsen zijn smal...maar een fantastisch uitzicht

het word weer een flinke klim naar boven vanaf de parkeerplaats

Marvao ligt op ongeveer 860 meter hoogte ,en dat merk je aan de temperatuur

En als je dan helemaal boven bent en je staat voor de poort dan moet je om binnen in het castello te komen 1.50€ betalen...maar we hebben niet voor niks geklommen daar betalen we dan graag voor

ruimte waar regenwater werd opgevangen ten tijde van belegering,er stond nu ook veel water nog in  even lopen op de uitgesleten trap

uitzicht is werkelijk prachtig ,we hadden dan ook schitterend mooi helder weer

Na al dit moois hebben we nog geluncht op de parkeerplaats ,jammer genoeg te koud om buiten te zitten ,en we rijden daar na naar beneden ,beetje warmer dan hopen we...  Er zijn in de buurt 2 campings met Nederlandse eigenaren ,we kiezen een camping die voor 13,65€ euro in het ANWB boekje staat (Camping Key) camping Beira-Marvao...Maar toen we er aankwamen en wilden gaan staan kregen we te  horen van de prijsverhoging ...en we moesten 18.65€ betalen voor 1 nacht in nov.  Dat is natuurlijk veel te duur.

Ze zullen raar gekeken hebben maar wij zeiden dat we dat niet gingen betalen,en omkeerden..Zelfs voor een camping met toeters en bellen in juni in Frankrijk betalen we niet zoveel.

We gaan kijken bij camping Pomerinho, elke keer als  ik wat zoek in Portugal kom ik die naam tegen..We betalen voor deze camping 15€p nacht in nov.

We staan niet vaak op Ned. campings in Portugal.....ze zijn vaak gewoon te duur .Ik begrijp dat er Nederlanders staan die het vertrouwd vinden..want deze camping was bijna vol...er staan mensen te overwinteren ...en dan zeg ik Brrrrr....   Het was nu al zo koud ,de elektriciteit viel ook de hele avond vaak uit door alle kacheltjes...

Portugese campings of municipals betaal je rond de 10€ en je staat er ook prachtig en goed sanitair,en met mooi weer een lekker zwembad.

Maar  het was toch nog even spannend want in ene een kreet; hond naar binnen zwijn op de camping ..dat wilde ik toch even van dichtbij zien...wat een mooi beest .

het was een prachtige dag waarin we veel gezien hadden, maar omdat het kouder werd en regenachtig weer voorspeld gaan we toch maar naar het noorden en langzaam naar huis

We rijden de volgende dag naar Castello Branco ook voor de boodschappen en gaan naar de camping, Boebie voelt zich wat ziek..De municipal is nog open en we betalen 8.50€. Goede warme douche en brandschoon nieuw sanitair...en we staan helemaal alleen

8-11

In Castello Branco is een groot winkelcentrum met een C&A..Toch maar een dikke trui erbij kopen ,want de kou is vroeg ingetreden en ook vlug ..En daarna gaan we door naar Benquerenca..Daar staan we vaker ,het is redelijk druk.We gaan er 2 dagen staan even voor de rust. Alles is er gratis,dorpje op loopafstand waar je broodjes en noodzakelijke boodschappen kan doen in een klein winkeltje..Er hangen overal kweeperen (heel Portugal) We hadden nog steeds goed internet via ons kaartje even gekeken naar wat je er mee kan doen..En ik heb wat vruchten geplukt en er een compote van gemaakt ..en lekker!!

11 nov. vertrekken we in de mist nog een stukje naar het noorden in Portugal en dan de grens over bij Vila Formosa dwars door Spanje

terugreis overnachtingsplekken; route naar huis met de camper stops die we gemaakt hebben